W tym artykule zaprezentujemy wyniki przeprowadzonej kalibracji telewizora LG OLED A13 w Rzeszowie. Seria A1 pojawiła się w ofercie LG w 2021 roku i ma charakteryzować się przystępną ceną za modele z matrycą OLED. W modelu A13 zastosowano matrycę 4K o częstotliwości odświeżania 60Hz oraz 3 złącza HDMI 2.0, dlatego telewizor ten będzie odpowiadał osobom, które będą go używać do wyświetlania różnego rodzaju treści wideo.
W tym przypadku nasz klient wybrał ten telewizor ze względu na to, że technologia OLED mieściła się w budżecie, jaki chciał przeznaczyć na swój nowy sprzęt. Telewizor będzie używał głównie do oglądania tradycyjnej telewizji oraz do usług VOD. W związku z tym klient wybrał następujące warianty kalibracji:
- Kalibracja pod treści SDR(HD, 4K)
- Kalibracja pod treści HDR i Dolby Vision
W dalszej części tekstu zaprezentujemy jak przebiegła kalibracja.
KALIBRACJA POD TREŚCI SDR(HD, 4K)
Telewizor zastaliśmy w stanie takim jak wychodzi z fabryki, ponieważ klient przeprowadził jedynie konfigurację początkową. Ustawienia obrazu zostawił bez zmian. Po wyjęciu z kartonu telewizor ustawiony jest w trybie „ECO”. Jest on daleki od ideału, co pokazują poniższe pomiary, które wykonaliśmy przed kalibracją.
[metaslider id=”2635″]
W balasie bieli widzimy za dużo koloru niebieskiego a pokrycie barw w przestrzeni kolorów Rec.709 znacząco odbiega od pozycji referencyjnych. Zarówno biel, odcienie szarości jak i pozostałe kolory są za bardzo przesunięte w stronę koloru niebieskiego przez co obraz wyświetlany na telewizorze jest zbyt zimny.
Kalibracja LG A13 przebiegła sprawnie i bez problemów jak we wszystkich pozostałych modelach OLED od LG. Poniżej prezentujemy wyniki pomiarów wykonanych po kalibracji telewizora pod treści SDR.
[metaslider id=”2647″]
Jak widzimy kalibracja przyniosła zamierzony efekt. Ustawiony został standard bieli D65 oraz odcienie szarości są teraz odpowiednio zbalansowane. Pokazane na wykresie pokrycie palety barw REC.709 potwierdza prawidłowość odwzorowania kolorów na skalibrowanym telewizorze. Kolory są naturalne oraz zgodne z tym, co widzi reżyser tworzący dany materiał.
KALIBRACJA POD TREŚCI HDR I DOLBY VISION
Przed przystąpieniem do kalibracji pod treści HDR wykonaliśmy pomiary telewizora. Jak widzimy poniżej na wykresach, „Standardowy” tryb obrazu, który jest trybem ustawionym fabrycznie, nie wygląda zbyt dobrze.
[metaslider id=”2654″]
Tak samo jak podczas pomiarów przed kalibracją pod treści SDR, tak i tym razem widzimy nadmiar koloru niebieskiego. Zarówno balans bieli, jak i pokrycie barw w przestrzeni Rec 2020 mówią nam, że treści jakie telewizor wyświetli na ekranie będą zimne. Krzywa EOTF jest zbyt wysoka, przez co tracimy szczegóły w ciemnych oraz jasnych elementach.
Kalibracja pod treści HDR przebiegła pomyślnie. Poniżej prezentujemy wykresy z wynikami.
[metaslider id=”2661″]
Jak widać w balansie bieli zredukowaliśmy kolor niebieski, dzięki czemu obraz jest bardziej naturalny i ciepły. Odwzorowanie kolorów jest jak najbardziej poprawne, co przedstawiają nam pozycje kolorów względem pozycji referencyjnych. Poprzez odpowiednie ustawienie krzywej EOTF zyskaliśmy większą głębię oraz możemy dostrzec więcej detali w jasnych i ciemnych elementach. W taki sam sposób skalibrowaliśmy tryb obrazu w Dolby Vision.
Kalibracja telewizora LG A13 przebiegła pomyślnie. Obraz uzyskany po kalibracji pod treści SDR, HDR i Dolby Vision odpowiada normom występującymi w studiach filmowych. Klient był zadowolony z efektów, jakie udało się uzyskać kalibrując telewizor. Na koniec przekazaliśmy klientowi protokół kalibracyjny, który zawiera pomiary oraz spisane ustawienia.