LCD

Kalibracja Samsunga Q77B w Częstochowie

Samsung Q77B to najnowszy model siódmej serii koreańskiego producenta na 2022 rok. Model Q77B jest następcą dobrze znanego i popularnego modelu Q77A z 2021 roku. Jego poprzednik został doceniony na rynku gównie za sprawą niskiej ceny i rozwiązań dla graczy takich jak HDMI 2.1 czy 120 Hz odświeżanie ekranu. Model Q77B, czyli jego nowe wcielenie powiela te aspekty. W najnowszym modelu zastosowano matrycę QLED VA, która charakteryzuje się wysokim kontrastem i głęboką czernią, a dzięki warstwie kropek kwantowych tzw. „Quantum Dots”, Q77B jest w stanie zreprodukować o wiele szerszą gamę barw niż konwencjonalne telewizory LCD dostępne na rynku. I tak jak zostało wyżej wspomniane, Q77B wyposażony został w cztery porty HDMI 2.1 (z obsługą VRR, ALLM i FreeSync Premium) oraz 120 Hz matrycę, co na pewno docenią fani gier i sportu. Mamy tutaj także znane z poprzednich telewizorów Samsunga wsparcie dla materiałów HDR10 i HDR10+, które w tym przypadku docenią fani kina. Wszystkie cechy nowego modelu Samsunga, wynikają na to, że sukces zeszłorocznego modelu zostanie powtórzony, bo nowy model Q77B to naprawdę dobry telewizor oferujący technologię trudno dostępne w tak niskiej cenie. A jak wypada omawiany odbiornik podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy! 

Relacja z kalibracji Samsunga Q77B w Częstochowie – Jak wypada nowy telewizor QLED koreańskiego giganta, podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz z platform Netflix, HBO Max i Disney+. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu pod treści HDR10/HDR10+

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor przed kalibracją pracował na trybie obrazu „Naturalny”, który niestety oprócz nazwy nie ma nic wspólnego z naturalnością obrazu. Obraz na pierwszy rzut oka cechuje się bardzo zimną temperaturą barw i mocno przesyconymi barwami, które nazwać można na przekór nazwie trybu obrazu. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Patrząc na wykresy pomiarowe teoria staje się faktem, ponieważ zobaczyć tu możemy  mocny wystrzał koloru niebieskiego w balansie bieli, co negatywnie wpływa na temperaturę barw oraz odwzorowanie bieli i czerni, która wpada nam w tym przypadku w kolor niebieski. Do tego dochodzą nienaturalnie przesycone barwy, które słabo pokrywają się z normami Rec. 709 oraz duża utrata detali w bieli i czerni przez wybity parametr „gamma”. Oglądając materiały na takich ustawieniach obrazu, jakie daje nam tryb „Naturalny”, będziemy widzieć po prostu przekłamany i nienaturalny obraz.

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ITALY" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ITALY” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ITALY" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ITALY” przed kalibracją

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR widzimy ogromną poprawę względem poprzedniego trybu obrazu. Obraz nie jest już zimny i niebieski, dzięki redukcji niebieskiego koloru w balansie bieli, dzięki czemu biel i czerń są idealnie odwzorowane. Kolory uległy diametralnej zmianie, dzięki czemu są one teraz naturalne i idealnie pokrywają się z normami Rec. 709, a parametr „gamma” został wyprostowany i wymodelowany do targetu 2,35, przez co żaden detal w filmie lub serialu nam już nie umknie. Charakterystykę obrazu po kalibracji prezentują poniższe pomiary:

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ITALY" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ITALY” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ITALY" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ITALY” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR10/HDR10+

Po zakończonej kalibracji trybu pod treści SDR, zostaje nam tylko kalibracja trybu pod HDR. W przypadku kalibracji HDR, sytuacja wygląda podobnie do tego co widzieliśmy przed kalibracją trybu pod treści SDR. Na fabrycznym ustawieniu widzimy, również duże wybicie niebieskiego koloru w balasie bieli oraz przesycone kolory, które słabo pokrywają się z normami BT. 2020 (w przypadku kalibracji HDR). Podczas kalibracji wysokich zakresów dynamicznych, tak jak mogliśmy się już dowiedzieć z innych artykułów, nie mamy do czynienia już z parametrem „gamma” i zastępuje nam go wykres krzywej „EOTF”, który pokazuje nam wzrost jasności obrazu na poszczególnych poziomach. I tak jak możemy zobaczyć z wykresu na początku krzywej, jasność drastycznie spada, przez co robi on nam się za ciemny.

Ujęcie z filmu "Doktor Strange w multiwersum obłędu" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Doktor Strange w multiwersum obłędu” przed kalibracją

Po poprawnej kalibracji trybu pod HDR widzimy również ogromną poprawę względem fabrycznych ustawień obrazu. Czyli, zredukowany nadmiar niebieskiego koloru w balansie bieli, poprawne pokrycie barw, względem norm BT.2020 oraz poprawne oddanie dynamiki obrazu w czerni i bieli. W rezultacie otrzymujemy miły, naturalny i wysokiej jakości obraz, który prezentuje się dokładnie tak jakbyśmy widzieli go własnymi oczami.

Ujęcie z filmu "Doktor Strange w multiwersum obłędu" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Doktor Strange w multiwersum obłędu” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.