LED TV

Kalibracja gigantycznego telewizora TCL C735 98″ w Mińsku Mazowieckim

Telewizor TCL C735 to nowo zaprezentowany model chińskiego producenta na 2022 rok, który za sprawą bardzo dobrej jakości obrazu oraz równie atrakcyjnej cenie zebrał już bardzo duże grono wielbicieli. Jest to jedyny odbiornik z modeli zaprezentowanych w 2022 roku, który oferowany jest w gigantycznym rozmiarze 98 cali. I właśnie ten konkrety model zlecił nam do kalibracji nasz klient z Mińska Mazowieckiego. Nowy model C735, wyposażony został w matrycę QLED VA, która cechuje się bardzo dobrą czernią i wysokim kontrastem natywnym, a dzięki zastosowaniu powłoki kropek kwantowych „QD”, telewizor jest w stanie zreprodukować o wiele szerszą paletę barw, niż konwencjonalne telewizory LCD. Model 98 calowy posiada dodatkowo ekskluzywną technologię, której nie doświadczymy w mniejszych modelach, a mowa tu dokładnie o systemie strefowego wygaszania podświetlenia FALD (Full Array Local Dimming), dzięki któremu obraz jest jaśniejszy i osiąga jeszcze wyższy kontrast i głębszą czerń. Nowością w modelu C735 jest 144 Hz odświeżanie ekranu, które idealnie nada się pod konsole i do oglądania sportu. Oprócz tego mamy tu cztery porty HDMI 2.1, obsługujące VRR, ALLM i FreeSync Premium, a dla „kinomaniaków” mamy tutaj także wsparcie dla treści HDR10 i Dolby Vision. Na sam koniec warto też wspomnieć o zastosowanych tu głośnikach ONKYO z obsługą Dolby Atmos, które zapewnią nam prawdziwie kinowa jakość dźwięku przestrzennego. TCL C735 w 98 calowej wersji to nie lada gratka dla osób szukających gigatnycznego i pełnego jakości telewizora, dlatego przy wyborze dużego telewizora do salonu, warto zwrócić na niego uwagę. A jak wypadnie omawiany gigant podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy!

Relacja z kalibracji TCL C735 98″ w Mińsku Mazowieckim – Jak gigantyczny model chińskiego producenta wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z platform streamingowych: Netflix, Disney+, HBO Max i Amazon Prime Video. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR10/Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standard”, który jest domyślnym tryb „out of the box” w telewizorach TCL. I tak jak już możemy się domyślić, tryb obrazu „Standardowy” tak jak w większości przypadków nie zaoferuje nam w pełni jakościowego obrazu, co spowodowane jest wieloma czynnikami charakteryzującymi tryby „Standardowe”, które negatywnie wpływają na obraz. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Widząc powyższe wykresy, widzimy typowy stan rzeczy, charakteryzujący nieskalibrowany telewizor. Na wykresach balansu bieli widzimy duże wybicie koloru niebieskiego, przez co odcienie czerni i bieli wpadać nam będą w kolor niebieski, co w rezultacie powodować będzie zaniebieszczenie całego obrazu. Kolory jak widzimy, odbiegają od norm Rec. 709, którymi kierujemy się podczas kalibracji, przez co barwy wyświetlane przez telewizor, będą nienaturalnie przesycone i źle odwzorowane. Wybita „gamma” z kolei skutkować będzie utratą detali w czerni i bieli, czego absolutnie nie chcemy, ponieważ w naszym zamiarze jest dostrzeganie nawet najmniejszego detalu, w każdej scenie filmu lub serialu. Skutkiem takiego ustawienia obrazu, będzie nienaturalny i słabo odwzorowany obraz, który w profesjonalnie wyprodukowanych filmach i serialach będzie prezentował się po prostu słabo.

Ujęcie z filmu YouTube "Tanzania & Serengeti 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Tanzania & Serengeti 4K” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Tanzania & Serengeti 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Tanzania & Serengeti 4K” przed kalibracją

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR widzimy ogromną różnicę względem fabrycznego trybu obrazu. Kalibracja przebiegła bezproblemowo z bardzo dobrym rezultatem co pokazują pomiary wykonane po kalibracji. Jak widzimy, balans bieli po prawidłowo wykonanej kalibracji wygląda idealnie liniowo, nie ma tu żadnych wybić poszczególnych kolorów, dzięki czemu temperatura barw jest tutaj idealnie odwzorowana, co sprawia że biel jest idealnie biała, a czerń czarna. Tak samo wyglądają kolory, które idealnie pokrywają się po kalibracji z paletą barw według norm Rec.709, dzięki czemu będą one naturalne i perfekcyjnie odwzorowane. Na końcu wyprostowana została gamma do poziomu 2,35, przez co żaden detal w filmach i serialach nie umknie naszym oczom. Finalnie otrzymujemy obraz kinowy, który jest idealny pod każdym względem i nie pogardzi nim żaden fan kina.

Ujęcie z filmu YouTube "Tanzania & Serengeti 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Tanzania & Serengeti 4K” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Tanzania & Serengeti 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Tanzania & Serengeti 4K” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10/DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR pozostaje nam tylko kalibracja trybu pod HDR10/Dolby Vision. W przypadku fabrycznego trybu obrazu HDR, mamy tutaj prawie identyczne problemy, jak w przypadku fabrycznego trybu pod SDR. Czyli, duży wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli, przez co bieli, czerń, jak i cały obraz będzie robił się nam niebieski. Kolory są przesycone i odbiegają on norm, do których chcemy sprawdzić wszystkie kolory (w przypadku kalibracji trybu pod HDR, kierujemy się normami BT. 2020). Odpowiednikiem wykresu „gamma” w wysokich zakresach dynamicznych, jest wykres „krzywej EOTF”, który zobaczyć możemy poniżej. Ukazuje on nam tempo wzrostu jasności obrazu, na poszczególnych poziomach. Jak widzimy, rośnie ona zbyt gwałtownie, czego wynikiem jest „przejaskrawiony” lub zwany inaczej „przepalony” obraz.

Ujęcie z serialu "The Mandalorian" przed kalibracją

Ujęcie z serialu „The Mandalorian” przed kalibracją

Dzięki poprawnie wykonanej kalibracji trybu pod treści HDR obraz prezentuje się idealnie tak jakbyśmy stali na planie filmowym i widzieli go własnymi oczami. Wpływa na to prawidłowe pokrycie palety barw, według norm Rec.2020, zredukowanie nadmiaru niebieskiego koloru w balansie bieli oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach, po przez modelacje krzywej EOTF. Wykresy charakteryzujące obraz po kalibracji możemy zobaczyć poniżej:

Ujęcie z serialu "The Mandalorian" po kalibracji

Ujęcie z serialu „The Mandalorian” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *