OLED

Kalibracja Philips OLED937 w Warszawie

Philips OLED937 to najnowszy flagowy model telewizora z organicznym panelem OLED holenderskiego producenta na 2022 rok. Omawiany model otrzymał już także nagrodę EISA w kategorii „HOME THEATRE TV 2022-2023”, która sama w sobie zdradza przedsmak tego co można się spodziewać po tym modelu. Model OLED937 wyposażony został w nowy panel OLED EX, który ma oferować jeszcze wyższą jasność szczytową, niż w modelu zeszłorocznym. Jako iż jest to panel OLED, oferuje on oczywiście perfekcyjną czerń, nieskończony kontrast i bardzo bogate kolory. Sercem modelu OLED937 jest nowy procesor Gen P5 AI Dual Picture szóstej generacji, który dzięki dwóm procesorom z technologią AI, wykorzystuje zaawansowany algorytm przetwarzania obrazu, aby zapewnić jak najlepszy jakościowo obraz i audio. W omawianym modelu podobnie jak w zeszłorocznym zastosowano 4-stronny system oświetlenia Ambilight, który nada wieczornym seansom dodatkowych wrażeń wizualnych. Oprócz tego tak jak na flagowca przystało, zaimplementowano tutaj dwa porty HDMI 2.1, ( z obsługą technologii VRR, G-Sync i FreeSync Premium) oraz 120 Hz matrycę, co na pewno zadowoli fanów gier i sportu. Model OLED937 podobnie jak model zeszłoroczny wyposażony został w nagłośnienie Bowers & Wilkins w postaci zewnętrznego soundbara, który zapewnia wysokiej jakości przestrzenny dźwięk Dolby Atmos. Philips OLED937 to bez dwóch zdań flagowiec, który stawia nie tylko na najwyższą jakość obrazu, ale także dźwięku, więc jeżeli szukamy flagowca, dobrego pod każdym względem, warto się nad tym modelem zastanowić. A jak omawiany model wypadnie podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy to!

Relacja z kalibracji Philipsa OLED937 w Warszawie – Jak nowy flagowiec linii OLED holenderskiego giganta, wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z platform streamingowych Netflix, Disney+ i Amazon Prime Video i Apple TV+ . W związku, z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu pod HDR i Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standard”, który jest nam już dobrze znanym trybem obrazu w telewizorach Philipsa. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Obraz pracujący na trybie „Standard” nie będzie oferował nam idealnie odwzorowanego i pełnego jakości obrazu, lecz bardziej jego przeciwieństwo, czyli przekłamany i nienaturalny obraz. Wpływa na to bardzo „zimny” balans bieli, w którym jak możemy zobaczyć na wykresach, dominuje kolor niebieski, co skutkować będzie zafarbowaniem odcieni bieli i czerni na kolor niebieski. Do tego dochodzą przesycone i nienaturalne barwy, które słabo pokrywają się z normami Rec. 709. Na sam koniec widzimy wybitą gamme, która powodować będzie utratę dużej ilości szczegółów w ciemnych i jasnych scenach.

Ujęcie z filmu YouTube "Serbia 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Serbia 4K” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Serbia 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Serbia 4K” przed kalibracją

Po prawidłowym skalibrowaniu widzimy od razu znaczą poprawę. W balansie bieli nie mamy już wystrzału nieprzyjemnego niebieskiego koloru, dzięki czemu obraz nie będzie wpadać nam w kolor niebieski, a odcienie bieli i czerni będą idealnie odwzorowane. Kolory po kalibracji perfekcyjnie pokrywają się z normami Rec. 709, dzięki czemu stały się naturalne i idealnie odwzorowują barwy które widzimy naprawdę. Na koniec wyprostowana została gamma do poziomu 2,35, przez co żaden detal w ciemnych i jasnych scenach już nam nie umknie. W rezultacie daje nam to obraz idealny, czyli dokładnie taki jakbyśmy widzieli go własnymi oczami . Poniżej pomiary charakteryzujące obraz po kalibracji:

Ujęcie z filmu YouTube "Serbia 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Serbia 4K” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Serbia 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Serbia 4K” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR i DOLBY VISION

W przypadku nieskalibrowanego trybu HDR i Dolby Vision mamy podobną sytuację jak przy kalibracji trybu pod SDR. Obraz ponownie staje się zaniebieszczony, co spowodowane jest przez dużą dominację koloru niebieskiego w balansie bieli, a kolory są nienaturalnie przesycone i odchodzą od norm BT.2020 (w przypadku kalibracji trybu pod HDR). Podczas kalibracji treści HDR, parametr gamma, który występował podczas kalibracji trybu pod SDR zastępuje nam wykres krzywej EOTF, który ukazuję nam tempo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach. Jak możemy zauważyć, jasność rośnie zbyt gwałtownie, czego skutkiem jest „przejaskrawiony” obraz, który nie będzie poprawnie oddawał dynamiki obrazu.

Ujęcie z filmu "Spider-Man: Bez drogi do domu " przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Spider-Man: Bez drogi do domu ” przed kalibracją

Po skalibrowaniu trybu pod HDR i Dolby Vision mamy identyczne i równie idealne rezultaty, jak w przypadku trybu pod SDR. Składa się na to między innymi redukcja niebieskiego koloru w balansie bieli, prawidłowe pokrycie palety barw BT. 2020 oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu, dzięki modelacji krzywej EOTF.  W rezultacie otrzymujemy obraz najwyższej jakości, z najlepszym efektem HDR, który idealnie odzwierciedla prawdziwy świat. Wykresy ukazujące charakterystykę obrazy po kalibracji poniżej:

Ujęcie z filmu "Spider-Man: Bez drogi do domu" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Spider-Man: Bez drogi do domu” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *