Bez kategorii

Relacja z kalibracji LG OLED CS6 we Wrocławiu

Firma LG co roku wydaje na rynek nowe modele telewizorów OLED, które z generacji na generację oferują jeszcze lepszy obraz. W linii telewizorów z organicznymi panelami koreańskiego producenta na 2023 rok, znajduje się 5 modeli (A2, B2, C2, G2, Z2). Co roku LG wypuszcza nowych przedstawicieli tych serii, oznaczając je cyfrą większą o jeden w górę. W tym roku, koreański gigant wypuścił dodatkowo „nowy” model CS6, który jest odświeżoną wersją popularnego modelu C1 z 2021 roku.

Zmiany jakie zaszły w modelu CS6 względem C1 nie zobaczymy gołym okiem, bowiem wizualnie oba te telewizory budową są identyczne. Upgrade jaki otrzymał nowy model względem starszego, to procesor oraz software. W modelu C1 z 2021 roku, użyty został super-inteligentny procesor α9 Gen4 AI, gdzie model CS6 wyposażony został w nowy procesor α9 Gen5 AI, który został także zastosowany w modelach C2 i G2. Kolejną zmianą jest system operacyjny webOS, który tak samo jak procesor jest nowszy w przypadku modelu CS6 o generację w przód. Co ważne seria CS6 nie posiada panelu nowej generacji OLED evo, który zastosowany został w modelu C2.  Nowy model posiada wciąż ten sam zwykły panel OLED, który zastosowany był w modelu z 2021 roku. Reszta specyfikacji modelu CS6 pozostaje taka sama jak ta którą ujrzeć mogliśmy w modelu C1. A jak wypadnie omawiany model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy!

Relacja z kalibracji LG OLED CS6 – Jak wypada przedstawiciel nowej serii telewizorów OLED od LG, podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z konsoli PlayStation 5, sporadycznie z telewizji oraz platformy YouTube. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji o tryb dla konsoli, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod konsolę z niskim Input Lagiem

KALIBRACJA TRYBU POD TREŚCI SDR (4K, HD)

Telewizor zastaliśmy ustawiony na trybie FILMMAKER MODE. Tryb ten jak sama nazwa może nam już mówić, ma zapewnić nam „reżyserski” obraz. Jest to na pewno tryb, który jest najbliższy w poprawnym odwzorowaniu obrazu z wszystkich predefiniowanych trybów jakie oferuje nam producent. Klient zmienił tryb obrazu z fabrycznego, ponieważ odczuwał zbyt dużo niebieskiego koloru na obrazie i przez kolory, które w jego odczuciu były nienaturalne. Przełączenie trybu obrazu na „FILMMAKER MODE” na pewno sprawia, że wcześniejsze zauważalne dla klienta mankamenty na obrazie, w większości zostały zniwelowane. Nie znaczy to jednak że obraz jest idealny, ponieważ klient nadal był niezadowolony z paru aspektów obrazu. Pierwszym z tych aspektów był przyciemniony obraz, szczególnie w ciemnych scenach co powodowało zaniknie detali w czerni. Drugim zaś była temperatura barwna, która według klienta była za ciepła, przez co biel w jego odczuciu była lekko za żółta.

Wykonaliśmy więc pomiary „przed kalibracją” trybu „FILMMAKER MODE”. Jak możemy zobaczyć oprócz niskiej luminacji, obraz jest „ciemny” przez wybitą gamme, która sięga poziomu 2,6 w czerni. Tak wybita gamma wpływa negatywnie na detale w czerni i bieli, które mogą być dla nas niewidoczne. Oprócz tego zobaczyć możemy, że balans bieli tak jak klient spekulował, jest zbyt ciepły, co pokazuje wybity kolor czerwony, który sprawia że biel wpada nam w żółty odcień. Kolory jak możemy zobaczyć na palecie barw uciekają nam bardziej ku środkowi co oznacza, że barwy są lekko niedosycone. Wykresy ukazujące charakterystykę obrazu możemy zobaczyć poniżej:

Ujęcie z serialu "Dark" przed kalibracją

Ujęcie z serialu „Dark” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Himalayas In 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Himalayas In 4K” przed kalibracją

Kalibracja pod treści SDR przebiegła bez żadnego problemu, jak to zazwyczaj bywa w telewizorach OLED koreańskiego producenta. Jak widzimy po kalibracji charakterystyka obrazu ukazana na wykresach poniżej wygląda z lekka inaczej. Poprawiona została temperatura barwna oraz gamma, dzięki 22-punkotwej korekcji balansu bieli. Dzięki temu ustawieniu biel, która wcześniej robiła nam się lekko żółta teraz jest dobrze i naturalnie odwzorowana i nie zabarwia nam się ani z żółty ani niebieski. Wielopunktowa korekcja balansu bieli pozwala nam także skorygować gamme, która została wymodelowana do poziomu 2,35 dzięki czemu w ciemnych scenach klient zobaczy teraz więcej detali, i obraz nie będzie się już wydawał przyciemniony. Na końcu ustawione zostały barwy, które pokrywają się teraz idealnie z paletą barw Rec.709, dzięki czemu mamy teraz perfekcyjnie odwzorowane i naturalne barwy. Finalnie otrzymujemy obraz prawdziwie reżyserki, który pozwala nam obejrzeć filmy i seriale tak jak zostały one pierwotnie wyprodukowane.

Ujęcie z serialu "Dark" po kalibracji

Ujęcie z serialu „Dark” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Himalayas In 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Himalayas In 4K” po kalibracji

KALIBRACJA TRYBU POD KOSNOLE Z NISKIM INPUT LAGIEM

Po skończonej kalibracji pod treści SDR przychodzi kolej na kalibracje trybu pod konsole. W fabrycznym trybie dedykowanym do gier, sytuacja miała się trochę inaczej niż w przypadku kalibracji pod SDR. Zamiast zbyt ciepłego balansu bieli, w trybie pod gry był on zbyt zimny, czyli obraz w tym przypadku zaniebieszczał się, przez zbyt dużą dominację koloru niebieskiego w balansie bieli. Nisko ustawiona gamma sprawiała że obraz był przejaskrawiony, a dochodzące do tego przesycone kolory sprawiały, że trudniej było czerpać przyjemność z gry.

Ujęcie z gry "Demon's Souls" przed kalibracją

Ujęcie z gry „Demon’s Souls” przed kalibracją

Po prawidłowo wykonanej kalibracji trudno nie zauważyć różnicy w obrazie. Kalibracja przebiegła dokładnie tak samo jak w przypadku trybu pod treści SDR z wyjątkiem, targetu gammy, który w przypadku kalibracji pod konsole ustawiamy do poziomu 2,2.

Ujęcie z gry "Demon's Souls" po kalibracji

Ujęcie z gry „Demon’s Souls” po kalibracji

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

2 komentarze “Relacja z kalibracji LG OLED CS6 we Wrocławiu”

  1. Po co kalibrować SDR na PS5 skoro ma HDR 🤣

    • Do oglądania / grania w tytuły w formacie SDR. Nie każda gra, czy materiał wideo występuje w wersji HDR, a każdy warto by oglądać w postaci skalibrowanej 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *