Bez kategorii

Skalibrowaliśmy 98″ Mini-Led’a – Samsung QN91A

Jako osoby opiniotwórcze, jakiś czas temu, na zaproszenie firmy Samsung, odwiedziliśmy firmowe centrum szkoleniowe. Zaprezentowano nam wszystkie nowości koreańskiego producenta na rok 2023. Samsung QN91A co prawda jest modelem z roku 2021 jednakże produkcja jego 98″ wersji została kontynuowana aż do bieżącego sezonu. Nasz kraj okazał się bowiem bardzo chłonnym rynkiem na duże rozmiary telewizorów. Dlatego też, wprowadzono aż trzy modele gigantów. Omawiany QN91A, bardziej „budżetowy” Q80C oraz najwyższy model – QN100B. Od tego czasu nie minęła chwila i na naszą infolinię zgłosił się klient pragnący skalibrować właśnie takiego olbrzyma. Przypomnijmy jednak sobie pokrótce czym właściwie jest Samsung QN91A. Telewizor ten wyposażony został w sprawnie działający system podświetlenia Mini-Led. Dzięki zastosowaniu tego rodzaju diod omawiany model może się poszczycić niewiarygodną wręcz luminacją osiągającą 1800 nitów! Nad wszystkim czuwać będzie autorski procesor Neo Quantum 4K który wspierany jest przez sztuczną inteligencję. Model ten z pewnością przypadnie do gustu fanom sportu. Dzięki matrycy o odświeżaniu 120Hz wspartej bardzo dobrym upłynniaczem ruchu oglądanie sportu bądź scen akcji będzie satysfakcjonujące. Producent nie zapomniał również o osobach korzystających z konsol bądź PC. Dlatego też na pokładzie zaimplementowano takie funkcje jak VRR, ALLM, Free Sync oraz wsparcie dla 4k120Hz. Sprawdźmy jednak jak telewizor wypadnie podczas kalibracji!

 

Telewizor służył klientom jako domowe centrum rozrywki. Z tego powodu zdecydowali się na pełen zakres usługi obejmujący:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu pod HDR10 oraz HDR10+

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Trybem obrazu którym klientom spodobał się najbardziej był „Standardowy”. Podziela on do pewnego stopnia charakterystykę trybu „Żywego”. Nie jest co prawda przekontrastowany, jednakże dominanta koloru niebieskiego jest mocno odczuwalna. Cechą charakterystyczną dla tego producenta są również cukierkowe kolory. Jednak o tym później. Spójrzcie na to jak telewizor prezentował się przed kalibracją wobec przyrządów pomiarowych:

[metaslider id=”4870″]

Tak jak wcześniej wspominaliśmy kolor niebieski góruje nad pozostałymi doprowadzając do nieprzyjemnego zafarbu na całym obrazie. Spoglądając na paletę „ColorChecker” możemy również dostrzec zdecydowanie za wysokie nasycenie koloru zielonego oraz czerwonego. Jest to raczej (niepożądana) cecha charakterystyczna producenta. Mankament ten objawia się żarówiastą zielenią oraz nienaturalnie czerwonymi odcieniami skóry. Rzeczą równie ważną do poprawy była gamma. Wyniki poniżej „1.5” oznaczały całkowite wypłowienie obrazu czyli pozbawienie go naturalnej głębi. Uwagę przykuwa również diagram chromatyczności który przedstawia nam zgodność z paletą REC.709. Jednak w tym przypadku możemy mówić raczej o niezgodności. Wszystkie kolory są bowiem dosłownie rozrzucone i z wiernym odwzorowaniem barw nie mają nic wspólnego. Poniżej przedstawiamy zdjęcia pokazujące jak wyglądał telewizor przed kalibracją.

Kadr z filmu „Star Wars: Przebudzenie Mocy” przed kalibracją

Jak możemy zaobserwować scena jest przejaskrawiona. Cienie będące w namiocie praktycznie w całości zniknęły w świetle. Zauważyć możemy również ginące detale w jasnych elementach jak chociażby niebo.

Kadr z filmu „Joker” przed kalibracją

Jedna z końcowych scen filmu powinna być spowita w półmroku zamieszek. Zamiast tego widzimy równomiernie (efekt niezamierzony) oświetloną postać. Sam kadr widoczne jest pozbawiony głębi.

Dzięki temu, że Samsung QN91A wyposażony został w zaawansowane narzędzia do kalibracji sam proces przebiegł sprawnie, a co najważniejsze z bardzo dobrym rezultatem. Charakterystykę obrazu po kalibracji przedstawiają poniższe wykresy:

[metaslider id=”4881″]

Efekty profesjonalnej kalibracji są znakomite! Dzięki usłudze wyeliminowaliśmy każdy z powyżej wymienionych mankamentów. Przechodząc po kolei. Balans bieli został doprowadzony do ideału, dzięki czemu obraz czy jasne elementy i detale nie posiadają żadnego zafarbu. Gamma chociaż na pierwszy rzut oka nieidealna, to nie sprawiała problemów z wyświetlanym obrazem. Taka wartość w dalszym ciągu jest wynikiem bardzo dobrym. Ogromną metamorfozę przeszedł również diagram chromatyczności który teraz w każdym stopniu spełnia normę REC709. Wynik takiej kalibracji można spokojnie nazwać referencyjnym!

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10 ORAZ HDR10+

Po pomyślnej kalibracji dla treści SDR przyszedł czas na treści o szerokim zakresie dynamicznym. Tym razem przed szereg wyszedł kolor zielony. Objawiło się to nienaturalnym ziemistym zafarbem na obrazie. Odznaczało się to głównie na kolorze skóry która nabierała poszarzałego odcienia. Przez ten mankament diagram chromatyczności nie pokrywał się ze standardem Rec.2020. Warto przypomnieć, że podczas kalibracji treści HDR, parametr „gamma” zastępuje nam wykres „krzywej EOTF”, który odpowiada nam za dynamikę obrazu, poprzez wykres ukazujący tempo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach. Na wykresie tym możemy dostrzec ściemnienie obrazu w najpopularniejszym zakresie 25-60, przez co telewizor tracił detale w ciemnych partiach obrazu.

[metaslider id=”4897″]

Kadr z filmu „Elvis” przed kalibracją

Dzięki szerokim narzędziom do kalibracji odbiór obrazu gruntownie się zmienił. Co prawda balans bieli przez wysoką luminację nie jest idealny, aczkolwiek nadal możemy powiedzieć tutaj o znakomitym jego ułożeniu Przede wszystkim pozbyliśmy się zielonego zafrabu który pozbawiał skóry należyty koloryt i tony. Sporą poprawę widzimy także w krzywej EOTF której niestety nie udało się lepiej wysterować. Podobnie jest z diagramem chromatyczności, chociaż poprawa jest zauważalna, efekty nie są idealne. Taka sztuka trafiła się klientowi. Oglądanie treści HDR w porównaniu do nieskalibrowanego wyświetlacza i tak przyniesie dużo satysfakcji.

Kadr z filmu „Elvis” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

2 komentarze “Skalibrowaliśmy 98″ Mini-Led’a – Samsung QN91A”

  1. Co z tego, że ma 1,8k nitów skoro szajsung używa ułomnego algorytmu MaxMDL, który tak naprawdę nic nie mówi o rzeczywistej jasności filmu 😅 Przez to konkurencja mając mniej nitów daje i tak jaśniejszy obraz 😆

    • Faktem jest, że lepiej tone mapping przeprowadzać na podstawie metadanych MaxCLL (tak jak np. robi Panasonic) niż MaxMDL. Nie ma to jednak aż tak dużego wpływu na opisywany telewizor, gdyż przy takiej luminancji filmy masterowane do 1000 nitów są wyświetlane bez kompresowania detali, zaś te do 4000 nitów mają roll-off poza krytyczną częścią EOTF.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *