Bez kategorii

Skalibrowaliśmy nowego Samsung’a S95C!

Samsung swoim pierwszym modelem wyposażonym w matrycę QD-OLED w zeszłym roku rozbił przysłowiowy bank. Panel ten przyniósł tak oczekiwany przełom w jasności oraz odwzorowania przestrzeni barwowej Rec.2020. Dlatego też niezmiernie się cieszymy, że mieliśmy okazję skalibrować najnowszy model producenta oparty o tę technologię. Tym bardziej że według producenta nowa rewizja panelu ma zapewnić jeszcze bogatsze barwy oraz dużo wyższą luminację. Dodatkowo, producent postanowił wyposażyć urządzenia w bardzo ciekawe rozwiązanie, jakim jest moduł „One connect”. Dzięki takiemu zabiegowi osiągnięto efekt niesamowicie jednorodnej smukłej tafli. Osobom, które nie znają tego rozwiązania, słowem wyjaśnienia tłumaczymy, że to małe pudełko skrywa w sobie wszystkie porty i złącza. Zastosowanie tego urządzenia pozwala na łatwiejsze zarządzenie przewodami, których nie musimy prowadzić bezpośrednio do urządzenia. Sam telewizor posiada specjalistyczne złącze światłowodowe pozwalające na superszybki transfer danych bez zwiększonego input lagu. Telewizor ten nie tylko dostarcza świetnej jakości obrazu, ale także zapewnia rozgrywkę na wysokim poziomie. Samsung S95C posiada bowiem cztery złącza HDMI w standardzie 2.1 obsługujące wszelkie jego funkcje. Dlatego też znajdziemy wsparcie dla ALLM, VRR, 4k120/144Hz oraz Game Bar. Sprawdźmy jak telewizor wypadnie po profesjonalnej kalibracji!

Telewizor służył klientom jako domowe centrum rozrywki. Dlatego też zdecydowali się na wariant kalibracji rozszerzonej, która obejmowała:

  • Kalibrację trybu „Filmmaker Mode” dla treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu dla treści HDR10 oraz HDR10+

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Trybem obrazu, który klientom najbardziej przypadł do gustu klientom był „Filmmmaker Mode”. Tryb ten charakteryzował się ogromną nadprodukcją barwy niebieskiej. Powodowała ona silne zniebieszczenie obrazu, odbierając naturalne kolory i tony. Mankamentem, który równie mocno był odczuwalny była gamma. Ta, stanowczo za niska powodowała „przepalenie obrazu”, pozbawiając go należytego kontrastu. Poniżej zobaczycie, jak wyglądało to pod soczewkami narzędzi pomiarowych.

Tryb „Filmmaker Mode” powinien charakteryzować się bardzo dobrą reprodukcją obrazu. Niestety w rzeczywistości wyglądało to inaczej. Przez dominantę koloru niebieskiego cały obraz posiadał niebieski zafarb, który odznaczał się w odbiorze całego obrazu, a w szczególności na jasnych partiach obrazu. Same kolory straciły zaś swoje naturalne barwy i odcienie, przez co wydawały się „wyprane”. Ze względu na za niską gammę telewizor pozbawiony był głębi obrazu, która jest tak charakterystyczna dla matryc OLED. Efekty tych mankamentów zobaczyć można na zdjęciach poniżej.

Ujęcie z filmu YouTube „4K Traveling Around Europe” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „4K Rome, Italy – 4K Urban City Life” przed kalibracją

Dzięki temu, że Samsung S95C wyposażony został w zaawansowane narzędzia do kalibracji sam proces przebiegł sprawnie, a co najważniejsze z bardzo dobrym rezultatem. Charakterystykę obrazu po kalibracji przedstawiają poniższe wykresy:

Jak widać, na załączonych wykresach i zdjęciach efekty kalibracji są fenomenalne! Obraz przeszedł całkowitą metamorfozę. Sam proces kalibracji przebiegł bardzo szybko i sprawnie. Praktycznie każdy z parametrów obrazu uległ poprawie. Dzięki zastosowaniu 22 – punktowej korekcji balansu bieli obraz odzyskał swój naturalny wygląd i szczegółowość. Korekcja ta pozwoliła nam również w znacznym stopniu „wyprostować” gammę. Zabieg ten już na pierwszy rzut oka w znaczącym stopniu poprawił kontrastowość, dzięki czemu treści wyświetlane nabrały pożądanej głębi. Diagram chromatyczności pokazuje nam z kolei, że barwy, które otrzymaliśmy po kalibracji idealnie pokrywają się ze standardem Rec. 709. Obraz, który widzimy możemy bez cienia wątpliwości nazwać referencyjnym!

Ujęcie z filmu YouTube „4K Traveling Around Europe” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „4K Rome, Italy – 4K Urban City Life” po kalibracji

Kalibracja dla treści HDR10 oraz HDR10+

Po pomyślnej kalibracji dla treści SDR przyszedł czas na treści o szerokim zakresie dynamicznym. Tutaj jeszcze mocniej kolor niebieski zdominował balans bieli, możemy mówić wręcz o eksplozji tego koloru. Przełożyło się to na całkowitą niezgodność ze standardem Rec.2020 w diagramie chromatyczności. Warto przypomnieć, że podczas kalibracji treści HDR, parametr „gamma” zastępuje nam wykres „krzywej EOTF”, który odpowiada nam za dynamikę obrazu, poprzez wykres ukazujący tempo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach. Na wykresie tym możemy spostrzec, że telewizor za mocno rozjaśniał obraz przez co tracił na jego głębi. Pokazują to poniższe wykresy jak i zdjęcie:

Kadr z filmu „Narvik” przed kalibracją

Dzięki przeprowadzonej kalibracji HDR10 oraz HDR10+ widzimy olbrzymią zmianę odbieranego obrazu. Co prawda balans bieli przez wysoką luminację nie jest idealny, aczkolwiek nadal możemy powiedzieć tutaj o znakomitym jego wysterowaniu. Największy jego problem, czyli niebieski zafarb został w praktyce wyeliminowany. Wpłynęło to pozytywnie na prawidłowe pokrycie palety Rec. 2020 co możemy zobaczyć na histogramie CIĘ. Krzywa EOTF mimo delikatnych mankamentów wygląda znakomicie. Dzięki kalibracji S95C z pewnością sprawdzi się podczas seansów treści HDR.

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *