Bez kategorii

Sony XG95 (KD-65XG9505) relacja z kalibracji TV w Gdańsku

Sony XG to seria telewizorów Bravia wprowadzona w roku 2019. Śmiało można o niej napisać – kultowa. Skalibrowaliśmy już wiele telewizorów z tej serii i nadal trafiamy na te modele u naszych klientów 🙂 Wielu z was może się zastanawiać czy jest sens kupowania telewizora z serii która zostały wypuszczona na ubiegły rok i czy nie warto kupić jego nowszego odpowiednika. Otóż zależy od budżetu. Telewizory z 2019 roku w tej chwili są nieco tańsze, więc dla osób które szukają telewizora w ściśle określonym budżecie bez konieczności posiadania telewizora z najnowszymi ”rozwiązaniami” technologicznymi są niezłą okazją. Druga sprawa to fakt, że owe „najnowsze rozwiązania” często nie różnią się niczym. Do takowych zaliczyć by można port HDMI 2.1, ale ten znajduje się w 2020 roku tylko w XH90. Powłoka poszerzająca kąty widzenia Sony dostępna jest w XG95, ale jedynie w rozmiarze 75″ i 85″. W tym roku w jego następcy (XH95) znajduje się ona w większej liczbie przekątnych.

Opisywana kalibracja została wykonana u naszego klienta w Trójmieście, a konkretnie w Gdańsku na modelu KD-65XG9505.

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (4K, HD)

Telewizor zastaliśmy na trybie obrazu ”standardowy” co zresztą jest dosyć częstym zjawiskiem. Klient zdecydował się na nieco bardziej rozszerzony wariant naszych usług:

  • Tryb pod reści SDR (4K, HD)
  • Tryb pod treści HDR i Dolby Vision
  • Tryb pod konsolę z niskim input lagiem

Charakterystyka obrazu w tym konkretnym Sony XG95 wygląda następująco

Dokładnie to czego moglibyśmy się spodziewać po trybie „standardowym”. O wiele za dużo niebieskiego w balansie bieli oraz słabe pokrycie palety barw Rec 709, co powoduje bardzo ”zimny” obraz z nieco przesyconymi kolorami które odcieniem bardzo odbiegają od tego co powinniśmy zobaczyć.

Kalibracja przebiegła bezproblemowo. Telewizory Sony XG95 maja bardzo przydatną funkcję która bardzo pomaga przy kalibracji, jest to specjalna aplikacja CalMAN for Bravia która umożliwia nam połączenie telewizora bezprzewodowo z naszymi urządzeniami kalibracyjnymi oraz oprogramowaniem, co daje nam kilka dodatkowych funkcji, usprawnia prace, oraz dodaje dwa dodatkowe tryby obrazu, „własny dla profesjonalisty 1” i „własny dla profesjonalisty 2”, które nie są dostępne z poziomu samego telewizora. Poniżej zdjęcia po kalibracji telewizora.

Jak widać, jest o niebo lepiej. Balans bieli wygląda dokładnie tak jak powinien a pokrycie kolorów w palecie Rec 709 jest niemal idealne. Konsekwencją tego jest wierne oddanie odcieni skóry oraz naturalne oddanie kolorów. Co bardzo nas zaskoczyło to to że pomimo ograniczeń technologii LCD LED, czerń wygląda naprawdę przyzwoicie dzięki strefowemu wygaszaniu ekranu. Dobra robota SONY!

KALIBRACJA HDR10 ORAZ DOLBY VISION

Skoro SDR mamy za sobą, pora na treści HDR. Tutaj, oprócz problemów które napotkaliśmy w przypadku treści SDR przed kalibracją, dochodzą tutaj też problemy z wiernym oddaniem dynamiki oraz utrata szczegółów w czerniach i bielach, co dokumentują poniższe pomiary. Zostały one wykonane na standardowym trybie, który oglądał użytkownik.

 

Niestety tryby standardowe do treści HDR są nastawione na jak najjaśniejsze świecenie matrycy poprzez ”klipowanie” niskich jak i wysokich tonów (czerni i bieli). Powoduje to że nasze oko postrzega taki obraz jako bardziej kontrastowy co dużo osób lubi, lecz tak naprawdę tracimy wiele informacji w jasnych i ciemnych obszarach, zlewają się one po prostu z czernią i bielą. Poniżej, w filmie „The Revenant” widzimy tego przykład.

Po kalibracji sytuacja wygląda następująco

Jak widać bardzo duża poprawa, zarówno w wiernym oddaniu barw jak i poprawnym wyświetlaniu detali w czerniach i bieli. Ta sama sprawa z Dolby Vision, kalibracja przebiegła podobnie z tym samym rezultatem. Teraz w tej samej scenie widać więcej detali (np. w płomieniach, czy na twarzy aktora na pierwszym planie):

Na koniec pozostała kalibracja pod konsolę Play Station, oraz Xbox. To kalibracja polegająca z grubsza na tym samym co kalibracja pod treści SDR i HDR. Kalibrowany jest tryb Gra który cechuje się krótką wartością input lag, i dlatego przeznaczony jest do konsol.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *