LG

Kalibracja LG OLED C2 w Warszawie

LG C2 to najnowszy telewizor z samo-emisyjnym panelem OLED koreańskiego giganta na 2022 rok. Model C2 to bezpośredni następca zeszłorocznego modelu C1, który był jednym z najbardziej popularnych i jednym z najchętniej kupowanych telewizorów w 2021/22 roku. Nowością w modelu C2 jest nowa matryca OLED evo, która jeszcze rok temu była dostępna tylko we flagowych modelach G1. Dzięki temu najnowszy model C2 osiąga wyższą o 10% jasność szczytową, niż model zeszłoroczny. Nowy LG G2 otrzymał także nowy procesor- α9 AI piątej generacji, który został zastosowany także we flagowym modelu G2. Nowy procesor ma jeszcze bardziej udoskonalać obraz i dźwięk, poprzez obróbkę w czasie rzeczywistym. Na pokładzie nowego modelu znajdziemy także cztery porty HDMI 2.1 ( obsługujące technologię VRR, G-Sync i FreeSync Premium) oraz 120 Hz matrycę, co sprawia że jest to telewizor nie tylko stworzony do filmów i seriali, ale także do gier oraz dynamicznego sportu. A jak wypada nowy następca legendarnego modelu C1 podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy!

Relacja z kalibracji LG OLED C2 w Warszawie – Jak wypada nowy flagowiec koreańskiej marki, podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz z platform Netflix i Disney+. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu pod treści HDR i Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor przed kalibracją pracował na trybie obrazu „Eco”, który jak wiemy z innych telewizorów LG jest domyślnym trybem obrazu. Dodatkowo klient włączył w telewizorze tryb „Redukcji niebieskiego światła”, który zmienia temperaturę barw na „bardziej ciepłą”, lecz nie koniecznie na „bardziej dobry”. Jak możemy zobaczyć tryb obrazu „Eco” nie jest trybem, który wiernie odwzoruje nam obraz tak jak naprawdę powinien on wyglądać. Widzimy tu mocny wystrzał koloru czerwonego w balansie bieli, a jest to spowodowane wcześniej wspomnianym trybem „Redukcji niebieskiego światła”. W rezultacie obraz robi się nam „za ciepły” przez co obraz może wydawać się on żółty, do tego dochodzą nienaturalnie przesycone barwy i słabe pokrycie palety barw względem norm Rec.709, oraz dużą utratę detali w bieli i czerni przez wybity parametr „gamma”. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Oglądając materiały na takich ustawieniach obrazu jakie daje nam tryb fabryczny „Eco”, jak możemy się domyślić z wykresów, nie ujrzymy pełnego potencjału tego telewizora. Obraz będzie przyżółcony, kolory będą przesycone i źle odwzorowane (nienaturalne), a wybita gamma spowoduje, że detale które powinniśmy pierwotnie zobaczyć w poszczególnych scenach mogą być dla nas niezauważalne.

Ujęcie z filmu YouTube "Forest nature Relaxation Film" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Forest nature Relaxation Film” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Japan 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Japan 4K” przed kalibracją

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR widzimy ogromną poprawę. Obraz nie jest już żółty ale nie jest też za niebieski, a więc biel i czerń są idealnie odwzorowane. Zmianie uległy także kolory, dzięki czemu są one teraz naturalne i idealnie pokrywają się z normami Rec. 709, a parametr „gamma” zsaotał wyprostowany do poziomu 2,35, przez co żaden detal w filmie bądź serialu nam już nie umknie. Pomiary po kalibracji prezentują się następująco:

Ujęcie z filmu YouTube "Forest nature Relaxation Film" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Forest nature Relaxation Film” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Japan 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Japan 4K” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR I DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod treści SDR, zostaje nam tylko tryb pod HDR i Dolby Vision. W przypadku kalibracji HDR, przed kalibracją sprawa ma się trochę inaczej. Teraz mamy do czynienia z wybiciem niebieskiego koloru w balansie bieli, przez co biel i czerń nie będą już żółte jak miało to miejsce w SDR, tylko będą wpadać w kolor niebieski. Oprócz tego wszystko wygląda podobnie jak w SDR, czyli słabe pokrycie palety barw (w przypadku HDR względem norm BT.2020) oraz słabe oddanie dynamiki obrazu, poprzez zbyt szybki zrost jasności, który widzimy na wykresie krzywej EOTF, czego rezultatem będzie „przejaskrawiony” obraz.

Kadr z filmu "Joker" przed kalibracją

Kadr z filmu „Joker” przed kalibracją

Po poprawnej kalibracji trybu pod HDR i Dolby Vision, widzimy również ogromną poprawę względem fabrycznych ustawień obrazu. Czyli, zredukowany nadmiar niebieskiego koloru w balansie bieli, poprawne pokrycie barw, względem norm BT.2020 oraz poprawne oddanie dynamiki obrazu w czerni i bieli. W rezultacie otrzymujemy ponownie miły, naturalny i wysokiej jakości obraz. Można nawet powiedzieć że, jest to obraz „referencyjny”.

Kadr z filmu "Joker" po kalibracji

Kadr z filmu „Joker” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *