LG

Kalibracja LG QNED863 Mini LED we Wrocławiu

LG w swojej ofercie posiada naprawdę dużo modeli z ich autorską technologią NanoCell. W poprzednich latach modele te ograniczały się tylko do zwykłych telewizorów LCD. W 2021 roku świat ujrzał zwieńczenie tej technologii, bowiem zaprezentowano wtedy pierwszy telewizor Mini LED koreańskiego producenta. LG QNED863 to nowy telewizor Mini LED na 2022 rok, bazujący na znanej już technologii NanoCell. Technologia Mini LED zastosowana w tym modelu, dzięki obecności systemu wygaszania stref podświetlenia FALD (Full Array Local Dimming) osiąga bardzo dobrą czerń oraz wysoką jasność szczytową. W modelu QNED863 zastosowano matrycę QLED, która dzięki powłoce kropek kwantowych (QD) poszerza reprodukcję barw, a to w połączeniu z technologią NanoCell przekłada się na bardzo bogate kolory. A tą cechą większość zwykłych telewizorów LCD, niestety nie może się pochwalić. Sercem nowego modelu QNED jest nowy procesor α7 Gen5 AI, który wykorzystuje algorytmy analizujące obraz, które obrabiają bo w czasie rzeczywistym, aby zapewnić najlepszą jakość. Telewizor posiada także porty HDMI 2.1 (obsługujące technologię VRR, ALLM i FreeSync Premium) oraz 120 Hz matrycę, dzięki czemu bardzo dobrze sprawdzi się nie tylko w filmach, ale także w grach i sporcie. Wszystkie te walory, sprawiają że jest to bardzo dobry i ciekawy telewizor. A jak wypadnie omawiany model podczas kalibracji? Sprawdźmy!  

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz platform Netflix i YouTube. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR i Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Eco”, który jest domyślnym trybem obrazu dla telewizorów LG, zaraz po pierwszym włączeniu telewizora. Jak się pewnie domyślacie nie jest to najlepszy tryb, który zapewni nam najlepszą jakość obrazu. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Tak jak można było się spodziewać nie wygląda to super, a można nawet powiedzieć, że wygląda to źle. Obraz jest przesycony nienaturalnymi kolorami, biel wpada nam w kolor niebieski. Jest to spowodowane bardzo zimnym balansem bieli, w którym dominuje kolor niebieski oraz słabym pokryciem palety barw według norm Rec. 709. Ujrzeć możemy także dosyć dużą utratę detali w bieli i czerni, a to spowodowane jest przez złe ustawienie parametru „gamma”, która w tym przypadku jest wybita co skutkuje utratą detali.

Kadr z filmu YouTube "FLYING OVER SWITZERLAND" przed kalibracją

Kadr z filmu YouTube „FLYING OVER SWITZERLAND” przed kalibracją

Kadr z filmu YouTube "FLYING OVER SWITZERLAND" przed kalibracją

Kadr z filmu YouTube „FLYING OVER SWITZERLAND” przed kalibracją

Po prawidłowej kalibracji trybu pod SDR, widzimy bardzo znaczną poprawę. Balans bieli został wyrównany, przez co nie jest on już zimny i niebieski. Kolory przeszły bardzo dużą zmianę, dzięki czemu skalibrowania przestrzeń barw idealnie pokrywa się z normami Rec. 709, czego stukiem będzie idealne i naturalne odwzorowanie kolorów. Wyprostowana została także „gamma” do targetu 2,35, dzięki czemu żaden detal w oglądanych materiałach nam nie umknie. Poniżej pomiary ukazujące charakterystykę obrazu po kalibracji:

Kadr z filmu YouTube "FLYING OVER SWITZERLAND" po kalibracji

Kadr z filmu YouTube „FLYING OVER SWITZERLAND” po kalibracji

Kadr z filmu YouTube "FLYING OVER SWITZERLAND" po kalibracji

Kadr z filmu YouTube „FLYING OVER SWITZERLAND” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR I DOLBY VISION

Po poprawnie skalibrowanym trybie pod SDR, przyszła kolej na HDR i Dolby Vision. Tutaj sytuacja przed kalibracją wygląda identycznie jak w przypadku nieskalibrowanego trybu pod SDR. Czyli bardzo duże wybicie koloru niebieskiego w balansie bieli, słabe pokrycie palety barw, (w przypadku kalibracji trybu pod HDR, kierujemy się według norm BT.2020). Odpowiednikiem parametru „gamma” w HDR jest krzywa wykresu „EOTF”, która odpowiada nam za dynamikę obrazu i pokazuje nam tępo wzrostu jasności obrazu. A jak widzimy spada ona zbyt szybko czego skutkiem będzie utrata detali.

Ujęcie z filmu "Doktor Strange w multiwersum obłędu" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Doktor Strange w multiwersum obłędu” przed kalibracją

Po poprawnie wykonanej kalibracji pod treści HDR i Dolby Vision, widzimy także bardzo dużą poprawę, tak jak przypadku kalibracji trybu pod SDR. A mowa tu o: zredukowaniu koloru niebieskiego w balansie bieli, poprawnym pokryciu palety barw według standardu BT. 2020 oraz idealnym odwzorowaniem dynamiki obrazu. Dzięki temu obraz będzie wyglądał bardziej jak ten który, możemy zobaczyć gołym okiem.

Ujęcie z filmu "Doktor Strange w multiwersum obłędu" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Doktor Strange w multiwersum obłędu” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *