LG

Kalibracja LG OLED G2 w Toruniu

LG G2 to najnowszy flagowiec koreańskiego giganta na 2022 rok. Jest to następca bardzo cenionego i popularnego modelu G1 z 2021 roku, który w latach 2021-2022 zebrał sobie bardzo duże grono wielbicieli. W tym roku jako, iż na rynek zawitały nowe panele QD-OLED od Samsung Displays, LG musiało stanąć na wysokości zadania aby ich flagowy model z matrycą WOLED, dorównał nowym modelom Samsunga i Sony, którzy jako jedyni wypuścili telewizory z nowymi matrycami od Samsunga. Dlatego tegoroczny model G2 został wyposażony w nową panel OLED evo, który rzekomo oferuje wyższą jasność od zeszłorocznego modelu, nawet o 30%. Nowy LG G2 otrzymał także nowy procesor- α9 AI piątej generacji, który jeszcze bardziej ma udoskonalić obraz, poprzez obróbkę obrazu w czasie rzeczywistym. Najnowszy flagowiec koreańskiej marki wyposażony został w cztery porty HDMI 2.1 ( obsługujące technologię VRR, G-Sync oraz FreeSync Premium) oraz 120 Hz matrycę. Tak jak model zeszłoroczny, LG G2 to telewizor z serii Gallery Edition, przez co jest on bardzo cienki i smukły, dlatego ściana to docelowe miejsce umieszczenia telewizora w naszym domu. A jak sprawdzi się najnowszy flagowiec koreańskiej marki podczas kalibracji? 

Relacja z kalibracji LG G2 w Toruniu – Jak wypada nowy flagowiec podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z telewizji naziemnej oraz platform Netflix, Disney+ i HBO Max. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR i Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Eco”, który jest domyślnym tryb „out of the box” w telewizorach LG. Dodatkowo klient w celu ochrony wzorku włączył tryb „redukcji niebieskiego światła”. Jak się pewnie domyślacie nie jest to najlepszy tryb obrazu, który w pełni odda nam możliwości tego telewizora pod kątem jakości i wierności odwzorowania obrazu. Charakterystykę tego trybu ukazują poniższe pomiary:

Mamy tu typową charakterystykę obrazu dla nieskalibrowanych wyświetlaczy. Od razu można powiedzieć, że nie powinno to tak wyglądać. Na wykresach balansu bieli widzimy duże wybicie koloru czerwonego, czego przyczyną jest właśnie tryb „redukcji niebieskiego światła”, który wybija nam kolor czerwony w celu redukcji koloru niebieskiego. Rezultatem tego będzie znany efekt ze smartfonów przy włączonym trybie „oszczędzania wzroku”, czyli zmiana temperatury barw na dosyć ciepłą, przez co biel będzie wpadać nam w kolor żółty. Na palecie barw widzimy słabe odwzorowanie kolorów, które odbiegają od tych docelowo ustawianych według norm Rec. 709. Wybita „gamma” z kolei skutkować będzie utratą detali w czerni i bieli, co jest dosyć ważne, ponieważ chcemy dostrzec każdy detal w materiale który oglądamy. Oglądając materiały na takim trybie obrazu, nie możemy spodziewać się najlepszej jakości obrazu. Profesjonalnie masterowane produkcje w tym przypadku, nie będą odwzorowywać tego co finalnie chciał przekazać nam autor danego materiału, a bardziej przekłamany obraz.

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER SEYCHELLES" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER SEYCHELLES” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER SEYCHELLES" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER SEYCHELLES” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła gładko i bezproblemowo. Flagowe modele LG cechują się bardzo przyjemnym procesem kalibracji oraz bardzo dobrymi wynikami, co pokazują pomiary po kalibracji:

Jak widzimy balans bieli po prawidłowo wykonanej kalibracji wygląda idealnie, nie ma tu żadnych wybić poszczególnych kolorów, dzięki czemu obraz nie jest ani za żółty ani za niebieski. Tak samo wygląda gamma, która została wyrównana do targetu 2,35. Kolory idealnie pokrywają się po kalibracji z paletą barw Rec.709, dzięki czemu telewizor będzie idealnie odwzorowywał kolory, tak jak widzimy je w świecie rzeczywistym. W rezultacie daje nam to wierne odwzorowanie barw oraz wyeliminowany problem zżółconej bieli i czerni. A zatem naturalny i miły dla oka obraz.

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER SEYCHELLES" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER SEYCHELLES” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER SEYCHELLES" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER SEYCHELLES” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR ORAZ DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR, następny w kolejce jest HDR i Dolby Vision. Tutaj, widzimy wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli i słabe pokrycie palety barw (w przypadku kalibracji trybu pod HDR, kierujemy się normami BT. 2020). Wykres „krzywej EOTF”, który widzimy poniżej, jest odpowiednikiem wykresu „gamma” w trybie SDR i pokazuje on wzrost jasności obrazu na poszczególnych poziomach. Jak widzimy rośnie ona zbyt gwałtownie i obraz jest przez to „przepalony” lub „przejaskrawiony”

Kadr z serialu "Obi-Wan Kenobi" przed kalibracją

Kadr z serialu „Obi-Wan Kenobi” przed kalibracją

Dzięki poprawnie wykonanej kalibracji HDR i Dolby Vision, sprawa ma się identycznie jak w trybie pod treści SDR. Czyli prawidłowe pokrycie palety barw, według norm Rec.2020, zredukowany nadmiar niebieskiego koloru w balansie bieli oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach. A tak wyglądają pomiary zrobione po kalibracji:

Kadr z serialu "Obi-Wan Kenobi" po kalibracji

Kadr z serialu „Obi-Wan Kenobi” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *