LCD

Kalibracja Samsunga Neo QLED QN91B (Poznań)

Najnowszy model QN91B na 2022 rok to nowa odsłona zeszłorocznego modelu QN91A opartego na technologii Mini LED. Nowy telewizor Samsunga wyposażony został oczywiście także w matrycę QLED, która dzięki implementacji powłoki kropek kwantowych tzw. „Quantum Dots” (QD), jest w stanie zreprodukować o wiele bardziej nasycone barwy niż standardowe odbiorniki LCD. W tym roku, producent postawił na lekkie usprawnienia oraz poprawienie rzeczy, do których można było mieć uwagi w zeszłorocznym modelu. Telewizor może pochwalić się naprawdę dobrymi osiągami. Średnia jasność HDR na poziomie 1375 nitów, 720 stref wygaszania podświetlenia oraz wiele rozwiązań dla graczy m.in. HDMI 2.1 (wraz z obsługą technologii VRR i ALLM) oraz 120 Hz matryca. To wszystko sprawia że ten telewizor robi niemałe wrażenie. Widać, że firma z roku na rok idzie krok dalej i rozwija technologię LCD czyniąc tym samym, że coraz ciężej odróżnić ją od wyświetlaczy w technologii OLED. A jak wypadnie omawiany model podczas kalibracji? Zostaje nam tylko sprawdzić!

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz platform Netflix, Disney+ i YouTube. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR/HDR10

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Dynamiczny”, który został wybrany przez właściciela telewizora. Jak się pewnie domyślacie nie jest to najlepszy tryb obrazu, można nawet rzec, że jest to jeden z najgorszych trybów do wyboru. W rezultacie ten tryb obrazu nie odda nam najlepszej jakości i wierność obrazu. Charakterystykę tego trybu ukazują poniższe pomiary:

[metaslider id=2710]

Taki stan rzeczy najczęściej widzimy w telewizorach nieskalibrowanych, czyli takich które działają na fabrycznych ustawieniach producenta. Na pierwszy rzut oka od razu widzimy, że nie jest to nawet bliskie temu jak to powinno wyglądać po kalibracji. Na wykresach widzimy bardzo duże wybicie koloru niebieskiego w balansie bieli, które skutkować będzie przefarbowaniem czerni i bieli na kolor niebieski, bardzo słabe odwzorowanie barw według norm Rec. 709, przez co telewizor nie będzie wiernie odwzorowywał barw i będą one przesycone. Wybita „gamma” z kolei skutkować będzie utratą detali w czerni i bieli, a właśnie aspekt detali w białych i czarnych scenach jest bardzo ważny, aby nic nam nie umknęło na ekranie i żebyśmy zobaczyli film/serial tak jak chciał nam go pierwotnie pokazać reżyser.

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER BALI" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER BALI” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER BALI" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER BALI” przed kalibracją

Po prawidłowej kalibracji trybu pod SDR widzimy ogromną poprawę. Balans bieli został wyrównany, przez co biel nie jest już zimna i niebieska, a naturalnie biała i miła dla oka. Kolory przeszły bardzo dużą zmianę, dzięki czemu skalibrowana przestrzeń barw idealnie pokrywa się z normami Rec. 709. Teraz oglądane materiały będą wyglądały dokładnie tak jakbyśmy widzieli je na żywo, własnymi oczami. Wyprostowana została także gamma do targetu 2,35, dzięki czemu żaden detal w filmach lub serialach nam nie umknie. Finalnie otrzymujemy obraz referencyjny, który idealnie ukarze każdy film/serial tak jak pierwotnie został on stworzony. Poniżej wykresy ukazujące pomiary po wykonanej kalibracji:

[metaslider id=2714]

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER BALI" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER BALI” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER BALI" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER BALI” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR/HDR10

Po skalibrowanym trybie pod SDR, przyszła kolej na HDR. Tutaj sytuacja przed kalibracją wygląda identycznie jak w przypadku nieskalibrowanego trybu pod SDR. Czyli bardzo duże wybicie koloru niebieskiego w balansie bieli i słabe pokrycie palety barw (w przypadku HDR względem norm BT.2020). Odpowiednikiem parametru „gamma” w HDR jest krzywa wykresu „EOTF”, która odpowiada nam za dynamikę obrazu i pokazuje nam tempo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach. A jak widzimy wzrasta ona zbyt szybko czego skutkiem będzie utrata detali oraz „przejaskrawiony” obraz.

[metaslider id=2722]

Kadr z filmu "Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni" przed kalibracją

Kadr z filmu „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” przed kalibracją

Po prawidłowo wykonanej kalibracji trybu pod HDR, widzimy ogromną poprawę w obrazie. Przede wszystkim wszechobecny kolor niebieski został zredukowany, przez co biel i czerń nie będzie wpadać w kolor niebieski. Poprawiło się także pokryciu palety barw według standardu BT. 2020, a dzięki modelacji krzywej wykresu EOTF obraz nie jest sztucznie przejaskrawiony, więc telewizor oddaje poprawnie dynamikę obrazu.

[metaslider id=2718]

Kadr z filmu "Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni" po kalibracji

Kadr z filmu „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *