LG

Kalibracja LG OLED B2 w Katowicach

LG B2 to kolejna odsłona OLED-a z serii B koreańskiego giganta na 2022 rok. Jest to następca bardzo cenionego i popularnego modelu B1 z 2021 roku, który w latach 2021-2022 zebrał sobie bardzo duże grono wielbicieli, zawdzięczając to m.in bardzo dobrej cenie w której dostawaliśmy to czego żaden inny telewizor z organicznym panelem w tej cenie nie posiadał. Niestety nowy LG B2 nie otrzymał matrycy „evo” jak w przypadku modelu z serii C i G, choć i tak model B2 zanotował tutaj „upgrade” względem poprzednika, a mowa tu dokładnie o jasności szczytowej w HDR która wzrosła o 100 nitów. Nowością za to w tegorocznym modelu jest procesor- α7 AI piątej generacji, który jeszcze bardziej ma udoskonalić obraz, poprzez obróbkę obrazu w czasie rzeczywistym. Oprócz tego najnowszy przedstawiciel serii B, wyposażony został w porty HDMI 2.1 (obsługujące technologię VRR, G-Sync, FreeSync Premium i ALLM) oraz 120 Hz matrycę. Wszystko wskazuje na to, że model B2, jest na najlepszej drodze do tego, aby powtórzyć sukces poprzednika. A jak wypadnie omawiany model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy!

Relacja z kalibracji LG OLED B2 w Katowicach – Jak wypada nowy telewizor OLED koreańskiego producenta, podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz z platform streamingowych Netflix i Disney+. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację Trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację Trybu pod HDR10 i  Dolby Vision

KALIBRACJA DLA TREŚCI SDR (4K, HD)

Telewizor przed rozpoczęciem kalibracji, był ustawiony w trybie „Eco” i tak jak wiemy jest to domyślny trybem obrazu w telewizorach LG. Przedstawione poniżej wykresy ukazują charakterystykę obrazu przed kalibracją.

Pomiary przed kalibracją, tak jak można się spodziewać, wypadają słabo. Mowa tu o dosyć dość sporym przesyceniu kolorów, które odbiegają od aktualnie obowiązujących norm Rec.709. W balansie bieli widzimy duże wybicie koloru niebieskiego, które będzie skutkować przebarwieniem bieli i odcieni szarości na kolor niebieski, i zmianą temperatury barw na zimną. Do tego dochodzi wystrzelona gamma, która powodować będzie utratę detali w bieli, a elementy kryjące się w odcieniach szarości będą „przepalone”. Oglądając materiały na takim trybie obrazu, nie możemy spodziewać się naturalnego oraz bogatego w detale obrazu. Filmy i seriale na takim trybie obrazu będą wyglądać nienaturalnie przez przesycone barwy, obraz będzie zaniebieszczony, a detale które powinniśmy widzieć w poszczególnych scenach, mogą być dla nas niewidoczne.

Ujęcie z filmu YouTube "Amazon Wildlife" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Amazon Wildlife” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Amazon Wildlife" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Amazon Wildlife” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła gładko i bezproblemowo tak jak na OLED-y koreańskiego giganta przystało. Telewizory OLED marki LG słyną z bardzo dobrych rezultatów końcowych, co pokazują pomiary po zakończonej kalibracji. Charakterystykę obrazu ukazują poniższe wykresy:

Jak widzimy balans bieli po kalibracji wygląda idealnie, jest liniowa, nie wybija się tutaj już żaden kolor, dzięki czemu biel i czerń są idealnie odwzorowane, tak samo jak gamma, która została wymodelowana do poziomu 2,35, dzięki czemu żaden detal już nam nie umknie. Kolory również przeszły metamorfozę, przez co pokrywają się one idealnie z normami Rec.709. W rezultacie daje nam to wierne odwzorowanie barw, naturalny, miły i bogaty w detale obraz.

Ujęcie z filmu YouTube "Amazon Wildlife" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Amazon Wildlife” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Amazon Wildlife" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Amazon Wildlife” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10 ORAZ DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR, następny w kolejce jest HDR i Dolby Vision. Tutaj również jak w przypadku pomiarów pod treści SDR, widzimy wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli i słabe pokrycie palety barw (w przypadku HDR według norm Rec.2020). W wysokich zakresach dynamicznych, parametr „gamma” zastępuje nam wykres „krzywej EOTF”, który pokazuje tempo wzrostu jasności obrazu. Jak widzimy rośnie on zbyt gwałtownie, przez co obraz jest „przejaskrawiony”. Taki stan rzeczy skutkuje słabym odwzorowaniem barw oraz dużą ilością przejaskrawień, szczególnie widocznych w ciemnych scenach.

Ujęcie z filmu "Gemini Man" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Gemini Man” przed kalibracją

Dzięki poprawnie wykonanej kalibracji HDR i Dolby Vision sprawa ma się podobnie jak w trybie pod treści SDR. Czyli prawidłowe pokrycie palety Rec.2020, zredukowana niebieskiego koloru w balansie bieli oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach, przez co obraz staje się idealny i praktycznie równy „referencji”.

Ujęcie z filmu "Gemini Man" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Gemini Man” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *