Bez kategorii

Miejsce: Zielona góra, cel: kalibracja LG OLED A2

Telewizory LG z serii A to bardzo cenione modele wśród użytkowników, którzy chcą otrzymać najwyższą jakość obrazu OLED, tym samym nie wydając dużej sumy pieniędzy. Jest to następca bardzo cenionego i popularnego modelu A1 z 2021 roku, który w latach 2021/22 zgromadził wokół sobie bardzo duże grono wielbicieli, zawdzięczając to właśnie bardzo niskiej cenie, w której trudno jest dostać telewizor z organicznym ekranem. Jak już wiemy, nowy model A2 wyposażony jest w matrycę OLED, która charakteryzuję się bogatymi kolorami, nieskończonym kontrastem i perfekcyjną czernią. LG A2 w porównaniu do zeszłorocznego model zyskał lekko wyższą jasność i otrzymał również nowy procesor α7 AI piątej generacji, który jeszcze bardziej ma udoskonalić obraz, poprzez obróbkę obrazu w czasie rzeczywistym, niż w modelu zeszłorocznym. Widzimy, że firma LG chce powtórzyć sukces zeszłorocznego modelu i na razie idzie im to bardzo dobrze. A jak wypadnie nowy model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy!

Relacja z kalibracji LG OLED A2 w Zielonej Górze – Jak wypada budżetowy OLED koreańskiego producenta, podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z platform streamingowych Netflix, Amazon Prime Video i Disney+. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację Trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację Trybu pod HDR10 i  Dolby Vision

KALIBRACJA DLA TREŚCI SDR (4K, HD)

Telewizor przed rozpoczęciem kalibracji, ustawiony był w trybie „Żywy”, który został wybrany przez właściciela jako preferowany. Przedstawione poniżej wykresy ukazują charakterystykę obrazu przed kalibracją:

[metaslider id=3493]

Osoby które obcowały już z telewizorami LG, powinny wiedzieć, że tryby typu „Sport” czy właśnie „Żywy” to jedne z najgorszych predefiniowanych trybów obrazu, które nie zapewniają nam naturalnego i pełnego jakości obrazu, a dosłownie tego przeciwieństwo. Głównym elementem charakteryzującym ten tryb to bardzo agresywne i nienaturalne przesycenie kolorów, które bardzo mocno odbiegają od aktualnie obowiązujących norm Rec.709, którymi kierujemy się podczas kalibracji. Do tego dochodzi bardzo duża dominacja koloru niebieskiego w balansie bieli, przez co obraz jest bardzo zimny i przebarwiony na kolor niebieski, co najlepiej widać w bieli i czerni oraz brakuje tu detali, które zabite są przez wybity parametr „gamma”. Oglądając filmy i seriale na takim trybie obrazu, jedyne co zobaczymy to najprościej mówiąc „kiczowaty” i „cukierkowy” obraz pozbawiony jakości.

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod SDR przebiegła gładko i bezproblemowo. Telewizory OLED marki LG słyną z bardzo dobrych rezultatów końcowych, co pokazują pomiary po zakończonej kalibracji. Charakterystykę obrazu ukazują poniższe wykresy:

[metaslider id=3500]

Jak widzimy obraz przeszedł całkowitą metamorfozę. Balans bieli po kalibracji nie cechuje już duża nadmierność koloru niebieskiego, dzięki czemu biel i czerń są idealnie odwzorowane, a obraz nie jest ani za zimny, ani za ciepły. W kolorach nastąpiły największe zmiany, nie są one już agresywnie przesycone, a idealnie i naturalnie odwzorowane, przez co idealnie pokrywają się z paletą barw Rec. 709. Na sam koniec została wyprostowana gamma, do poziomu 2,35, dzięki czemu żaden detal w filmie nam już nie umknie. Finalnie daje nam to „kinowy” i idealnie odwzorowany obraz, któremu nic nie brakuje.

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10 ORAZ DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR, pozostaje nam tylko tryb pod HDR i Dolby Vision. Tutaj również jak w przypadku fabrycznych ustawień trybu SDR, widzimy mocny wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli i słabe pokrycie palety barw, w przypadku wysokich zakresów dynamicznych – według norm Rec.2020. Podczas kalibracji treści HDR, parametr „gamma” zastępuje nam wykres „krzywej EOTF”, który odpowiada nam za oddanie dynamiki obrazu, poprzez wykres ukazujący tempo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach. Jak widzimy, rośnie on zbyt gwałtownie, przez co obraz staje się „przejaskrawiony”, co będzie widoczne szczególnie w ciemnych scenach.

[metaslider id=3507]

Ujęcie z filmu "Top Gun-Maverick" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Top Gun-Maverick” przed kalibracją

Dzięki poprawnie wykonanej kalibracji HDR i Dolby Vision widzimy również ogromną poprawę. Wpływa na to zredukowanie niebieskiego koloru w balansie bieli, prawidłowe pokrycie palety Rec.2020 oraz poprawne oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach, przez co obraz staje się idealny pod każdym względem.

[metaslider id=3514]

Ujęcie z filmu "Top Gun-Maverick" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Top Gun-Maverick” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *