OLED

Odwiedziliśmy Kraków by skalibrować Sony OLED A80K

Sony A80K to nowy przedstawiciel telewizorów z linii OLED japońskiego producenta na 2022 rok. W tym roku otrzymał kilka ulepszeń względem zeszłorocznej wersji A80J. Na pokładzie znajdziemy między innymi nowy superinteligentny procesor obrazu “Cognitive Processor XR” który jeszcze lepiej będzie obrabiał i przeskalowywał obraz oraz nową matrycę OLED evo, o nieco wyższej jasności w porównaniu z zeszłorocznym modelem. Nasz klient z Krakowa pokusił się także o dokupienie kamerki BRAVIA CAM, która pozwala podłączyć specjalną kamerę, która umożliwia takie funkcje jak sterowanie gestami, wideo-rozmowy i co najciekawsze dostosowuje jasność, głośność i kierunek dźwięku w zależności od tego gdzie siedzimy. Oprócz tego na pokładzie nowego modelu A80K znajdziemy dwa porty HDMI 2.1 ( z obsługą funkcji VRR i ALLM) oraz 120 Hz matrycę. Dzięki temu model A80K to idealna propozycja nie tylko dla „kinomaniaków”, ale także dla graczy oraz fanów sportu. A jak wypadnie omawiany model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy!

Relacja z kalibracji Sony OLED A80K w Krakowie – Jak następca popularnego modelu A80J, wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz platform streamingowych Netflix, Disney+ i HBO Max . W związku, z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu pod HDR i Dolby Vision 

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standardowy”, który jest domyślnym trybem obrazu w telewizorach z pod szyldu Sony. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

W przypadku tego modelu balans bieli został ustawiony wstępnie przez naszego klienta, co niestety jak widzimy na powyższych wykresach, nic nie poprawiło. W balansie bieli jak widzimy dominuje kolor zielony, co powodować będzie przebarwienie odcieni bieli i czerni na kolor zielonkawy. Do tego dochodzą przesycone barwy, które słabo pokrywają się z normami Rec. 709 i utrata bardzo dużej ilości detali przez wybity parametr „gamma”. Oglądając materiały na takim trybie obrazu, osiągniemy bardziej „kicz” niż idealny obraz. Kolory będą przesycone i nienaturalne, czego skutkiem będzie słabe odwzorowanie barw względem tego jak to naprawdę wygląda, rozjechany balans bieli będzie psuć szczególnie ciemne sceny, ponieważ odcienie bieli i czerni, będzie wpadać w kolor zielony. I już kompletnie dobijając obraz, pozbawieni jesteśmy wielu detali przez wybitą „gamme”, która przez liczne przejaskrawienia sprawia, że duża ilość detali w filmach i serialach które pierwotnie powinniśmy widzieć, mogą być dla nas niezauważalne.

Ujęcie z filmu YouTube "Ultimate World of Animals" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Ultimate World of Animals” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Ultimate World of Animals" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Ultimate World of Animals” przed kalibracją

Po prawidłowym skalibrowaniu treści pod SDR widzimy ogromną poprawę w obrazie. W balansie bieli nie mamy już ogromnego wystrzału zielonego koloru, paleta barw perfekcyjnie pokrywa się z normami Rec. 709, dzięki czemu kolory będą naturalne, a gamma została wyprostowana do targetu 2,35, przez co żaden detal filmach i serialach już nam nie umknie. Telewizory OLED japońskiego giganta słyną z bardzo dobrych rezultatów kalibracji, a w tym przypadku nie jest inaczej. Poniżej pomiary charakteryzujące obraz po kalibracji:

Ujęcie z filmu YouTube "Ultimate World of Animals" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Ultimate World of Animals” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Ultimate World of Animals" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Ultimate World of Animals” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR i Dolby Vision

W przypadku nieskalibrowanego trybu HDR i Dolby Vision mamy prawie taką samą sytuacje jak w przypadku fabrycznego trybu obrazu SDR. W przypadku szerokich zakresów dynamicznych obraz robi się nam zielonawy przez duży wystrzał zielonego koloru w balansie bieli, kolory są przesycone i odchodzą od norm BT.2020 (w przypadku HDR), a wykres krzywej EOTF, który ukazuję nam tempo wzrostu jasności, jak możemy zauważyć, jest wybrzuszony. Oznacza to, że jasność rośnie zbyt szybko, a rezultatem tego będą, liczne „przejaskrawienia” i „przepalenia” obrazu.

Ujęcie z filmu "Eternals" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Eternals” przed kalibracją

Po skalibrowaniu trybu pod HDR i Dolby Vision mamy identyczne i równie idealne rezultaty jak w SDR. Składa się na to między innymi redukcja zielonego koloru w balansie bieli, prawidłowe pokrycie palety barw BT. 2020 oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerni i bieli. Wszystko to daje nam w rezultacie miły, naturalny a przede wszystkim prawdziwy obraz.

Ujęcie z filmu "Eternals" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Eternals” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *