LCD

Relacja z kalibracji Samsunga Q80C w Gdyni

Samsung Q80C to najnowszy model telewizora QLED ze strefowym wygaszaniem koreańskiego giganta, na rok 2023. Jest on następcą bardzo popularnego modelu Q80B z poprzedniego roku. Podobnie jak jego poprzednik, Q80C oferuje zaawansowane technologie zapewniające wysoką jakość obrazu. Nowy model wykorzystuje matrycę QLED VA, która zapewnia nam wysoki kontrast i głęboką czernią. Dzięki warstwie kropek kwantowych „Quantum Dots”, model Q80C wyświetla jeszcze szerszą gamę kolorów w porównaniu do tradycyjnych odbiorników LCD. Oprócz tego mamy tutaj dobrze znaną nam technologię strefowego wygaszania podświetlenia FALD (Full Array Local Dimming). Dzięki temu właśnie rozwiązaniu omawiany model osiąga jeszcze lepszą czerń, kontrast oraz imponującą jasność szczytową. Na pokładzie nowego modelu, mamy także 120Hz matrycę oraz cztery porty HDMI 2.1, wspierające technologie VRR (Variable Refresh Rate) i ALLM (Auto Low Latency Mode), co na pewno jest świetną wiadomością dla miłośników gier i sportu. Nowy model posiada także wsparcie dla treści HDR10 i HDR10+, które idealnie sprawdzi się podczas filmowych seansów. Dostęp do naszych ulubionych serwisów i aplikacji zapewni nam nowy udoskonalony system TizenOS w wersji 7.0. Wszystkie te cechy sprawiają, że model Q80C jest niezwykle interesującym telewizorem, który z pewnością warto wziąć pod uwagę w poszukiwaniu nowego telewizora w roku 2023. Pozostaje nam teraz tylko sprawdzić, jak omawiany model wypadnie podczas profesjonalnej kalibracji.

Klient korzystał głównie z platform streamingowych. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR10/HDR10+

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standardowy”, który jak wiemy nie słynie do najlepszych. Poniżej przedstawiamy wyniki pomiarów, które obrazują charakterystykę tego trybu:

Najczęściej spotykaną rzeczą w naszej pracy, jest fakt, że zdecydowana większość naszych klientów pozostawia tryb obrazu na domyślnych ustawieniach producenta. Po fabrycznym trybie obrazu od razu widać, że obraz nie przypomina tego, jak powinien on naprawdę wyglądać. Na wykresach możemy zauważyć znaczną dominacje koloru niebieskiego w balansie bieli. Skutkiem tego będzie zniebieszczenie całego obrazu w zimną niebieską barwę. Do tego dochodzą nam przesycone i nienaturalne barwy które słabo pokrywają się ze standardami Rec. 709. Na końcu widzimy wybitą gamme powodującą znaczną utratę detali w czerni i bieli. Finalnie obraz będzie prezentował się daleko od tego co może dać nam kalibracja. Jak wiemy szczególnie ważne jest zachowanie dobrze odwzorowanych kolorów, naturalnej temperatury barwnej oraz wszystkich detali w jasnych i ciemnych scenach, aby nic nie umknęło naszej uwadze i obejrzeliśmy film lub serial tak, jak zamierzał to reżyser. Tutaj niestety nie uświadczymy takiej sytuacji. Poniżej kilka przykładowych ujęć na trybie obrazu „Standardowy”:

Ujęcie z materiału YouTube "Argentina 4K" przed kalibracją

Ujęcie z materiału YouTube „Argentina 4K” przed kalibracją

Ujęcie z materiału YouTube "Argentina 4K" przed kalibracją

Ujęcie z materiału YouTube „Argentina 4K” przed kalibracją

Po poprawnej kalibracji trybu SDR zauważyć możemy od razu ogromną poprawę. Balans bieli został wyrównany, dzięki czemu biel i czerń nie jest już chłodna i niebieska, ale naturalnie odwzorowana i przyjemna dla oka. Skalibrowana przestrzeń barw idealnie pokrywa się z normami Rec. 709, dzięki czemu mamy teraz naturalne i perfekcyjnie odwzorowane kolory. Gamma została dostosowana do poziomu 2,35, dzięki czemu żadne szczegóły w filmach i serialach już nam nie umkną. Końcowy efekt to referencyjny obraz, który doskonale oddaje każdy materiał, tak jak zostały one pierwotnie stworzone. Poniżej prezentujemy wykresy, które ilustrują charakterystykę obrazu po przeprowadzonej kalibracji:

Ujęcie z materiału YouTube "Argentina 4K" po kalibracji

Ujęcie z materiału YouTube „Argentina 4K” po kalibracji

Ujęcie z materiału YouTube "Argentina 4K" po kalibracji

Ujęcie z materiału YouTube „Argentina 4K” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR10/HDR10+

Po zakończonej kalibracji trybu SDR, przyszedł czas na kalibrację trybu pod treści HDR. Na samym początku, patrząc na wykresy przed kalibracją widzimy, że sytuacja ma się tu podobnie do fabrycznego trybu SDR. Wciąż mamy dużą dominację koloru niebieskiego w balansie bieli oraz słabe odwzorowanie palety barw, ale w tym przypadku, zgodnie ze standardem BT.2020. W przypadku HDR,  parametr „gamma” zastąpiona jest przez krzywą „EOTF”, która kontroluje dynamikę obrazu i pokazuje, jak szybko jasność wzrasta na poszczególnych poziomach. Niestety, widzimy, że krzywa ta rośnie zbyt szybko, co prowadzi do „przepalenia” obrazu i utraty jego poprawnej dynamiki.

Ujęcie z filmu "Avatar: Istota wody" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Avatar: Istota wody” przed kalibracją

Po poprawnie przeprowadzonej kalibracji trybu HDR, zauważamy również ogromną poprawę w jakości obrazu. Przede wszystkim redukcja dominującego koloru niebieskiego sprawia, że biel i czerń nie wydają się już zabarwione na niebiesko. Poprawiło się również odwzorowanie palety barw zgodnie z normą BT.2020. Na końcu modelacji uległa krzywa EOTF, co pozwala na wiernie oddanie dynamiki obrazu w czerni i bieli.

Ujęcie z filmu "Avatar: Istota wody" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Avatar: Istota wody” po kalibracji

Klient, jak wielu innych, był bardzo zadowolony z dokonanych zmian w swoim telewizorze. Po zakończeniu procesu kalibracji, otrzymał raport zawierający wszystkie parametry kalibracyjne. W przypadku przywrócenia ustawień fabrycznych telewizora, klient będzie mógł łatwo przywrócić kalibrację, korzystając z otrzymanego raportu.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *