OLED

Kalibracja Panasonic LZ1000 w Lublinie

Każdego roku Panasonic wypuszcza nowe modele wyświetlaczy OLED. Panasonic LZ1000 to najnowszy model odbiornika z rodziny OLED na 2022 rok. Jest to trzecia w hierarchii seria OLED, zaraz po serii 1500 i 2000. Najnowszy Model LZ1000 powstał w zamiarze oferowania klientom najlepszej jakości obraz w bardziej przestępnej cenie. I tak też jest, ponieważ LZ1000 oferuje najwyższej jakości obraz, oparty na technologii organicznych paneli OLED, które charakteryzują się perfekcyjną czernią, nieskończonym kontrastem i bardzo bogatymi kolorami. Sercem nowego modelu jest nowy procesor Procesor HCX Pro AI, który wykorzystuje sztuczną inteligencję, która odpowiada za obróbkę obrazu i audio, aby zapewnić odbiorcom jak najlepszą jakość obrazu. Oprócz tego w modelu LZ1000 zaimplementowano porty HDMI 2.1 (obsługujące VRR, ALLM i AMD FreeSync) oraz 120 Hz panel, co na pewno uszczęśliwi fanów gier i sportu. Dla „kinomaniaków” nowy model Panasonica oferuje także wsparcie dla treści HDR10+ i Dolby Vision, dzięki którym filmy i seriale wyglądać będą jak „wyjęte z obrazka”. Wszystkie te cechy sprawiają, że mimo LZ1000 nie jest flagowym modelem, na pewno warto zwrócić na niego uwagę, bo jakością na pewno od flagowych modeli nie odbiega. A jak omawiany model sprawdzi się podczas profesjonalnej kalibracji?

Relacja z kalibracji Panasonic LZ1000 w Lublinie – Jak nowy OLED japońskiego giganta, wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz platform streamingowych Netflix, Disney+, Amazon Prime Video. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR10+/Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Normalny”, który jest domyślnym trybem obrazu w telewizorach Panasonica. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Tak jak można było się spodziewać, po fabrycznych ustawieniach obrazu nie ujrzymy tutaj prawdziwych możliwości tego modelu, z powodu typowych dla nieskalibrowanych odbiorników problemów, które zobaczyć możemy już na wykresach z pomiarów. W balansie bieli widzimy duży wystrzał niebieskiego koloru, co skutkować będzie zabarwieniem bieli i czerni na kolor niebieski. Kolory są przesycone i nienaturalne, przez co słabo pokrywają się z normami Rec. 709, którymi kierujemy się podczas kalibracji. A na sam koniec widzimy wybity parametr „gamma”, który powodować będzie utratę dużej ilości detali w jasnych i ciemnych scenach. W rezultacie daje nam to przekłamany, nienaturalny i ubogi obraz.

Ujęcie z filmu YouTube "Nature 4K Relaxation Film" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Nature 4K Relaxation Film” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Nature 4K Relaxation Film" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Nature 4K Relaxation Film” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła gładko i bezproblemowo. Telewizory Panasonica słyną z bardzo dobrych, a nawet można powiedzieć, idealnych wyników kalibracji, co zobaczyć możemy na pomiarach. Jak widzimy, w balansie bieli nie ma wyskoków poszczególnych kolorów, dzięki czemu obraz nie wpada nam w kolor niebieski – biel jest biała, a czerń jest czarna. Kolory po kalibracji idealnie pokrywają się z paletą barw według normy Rec.709, dzięki czemu kolory są perfekcyjnie odwzorowane i naturalne. Na koniec wymodelowana została gamma, do poziomu 2,35, dzięki czemu dostrzeżemy każdy detal w oglądanych przez nas materiałach. Finalnie otrzymujemy obraz idealny, czyli naturalny i perfekcyjnie odwzorowany

Ujęcie z filmu YouTube "Nature 4K Relaxation Film" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Nature 4K Relaxation Film” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Nature 4K Relaxation Film" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Nature 4K Relaxation Film” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10+/DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR pozostaje nam tylko kalibracja trybu pod HDR i Dolby Vision. W przypadku fabrycznego trybu obrazu HDR, mamy tutaj prawie że identyczną sytuację jak w przypadku fabrycznego trybu pod SDR. Czyli, duży wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli, co skutkować będzie zaniebieszczeniem obrazu. Kolory są przesycone i odbiegają od norm, którymi kierujemy się podczas kalibracji (w przypadku kalibracji trybu pod HDR, kierujemy się normami BT. 2020). W wysokich zakresach dynamicznych parametr „gamma” zastępuje nam Wykres „krzywej EOTF”, który widzimy poniżej.  Jest on odpowiednikiem wykresu „gamma” w trybie SDR i pokazuje on wzrost jasności obrazu na poszczególnych poziomach. Jak widzimy, rośnie ona zbyt gwałtownie, czego wynikiem jest „przejaskrawiony” i „przepalony” obraz.

Ujęcie z serialu "Andor" przed kalibracją

Ujęcie z serialu „Andor” przed kalibracją

Dzięki poprawnie wykonanej kalibracji trybu pod treści HDR obraz prezentuje się idealnie, czyli tak jak powinien. Wpływa na to redukcja niebieskiego koloru w balansie bieli, prawidłowe pokrycie palety barw, według norm Rec.2020 oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach, poprzez modelacje krzywej EOTF. Wykresy charakteryzujące obraz po kalibracji możemy zobaczyć poniżej:

Ujęcie z serialu "Andor" po kalibracji

Ujęcie z serialu „Andor” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *