OLED

Kalibracja Sony A90K w Zabrzu

Sony A90K to nowy telewizor OLED japońskiego producenta na 2022 rok. Jest to nietypowa linia tego producenta, ponieważ wiele osób może ją kojarzyć jako następca modelów A90J z 2021 roku. Niestety bądź „stety” w tym roku sprawa ma się troszeczkę inaczej po premierze nowych flagowców Sony A95K z nowymi panelami QD-OLED, albowiem modele A90K to telewizory dedykowanie głównie dla graczy i osób szukających odbiornika, który może sprawdzić się także jako monitor komputerowy. Nowy model dostępny jest w dwóch rozmiarach 43 i 48 cali i wyposażony został w panel OLED evo, charakteryzujący się dostarczaniem wyższej jaskrawości na pełnym ekranie. Jako że model A90K skierowany jest do graczy, nie zabrakło tutaj portów HDMI 2.1 (ze wsparciem technologii VRR i ALLM) oraz 120Hz matrycy. Ale nie jest to model, który sprawdzi się dobrze tylko w grach, albowiem mamy tu wsparcie dla treści HDR10 i Dolby Vision, które swoje zastosowania idealnie odnajdą w filmach i serialach. Nowy model A90K to naprawdę ciekawa propozycja dla osób szukających monitora lub telewizora do gier. A jak wypadnie omawiany model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy! 

Relacja z kalibracji Sony A90K w Zabrzu- Jak nowy OLED od japońskiego producenta, wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Nasz klient wykorzystywał model A90K właśnie jako monitor komputerowy, który używał do pracy i wieczornych rozgrywek. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod monitor z niskim input lagiem

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standardowy”, który jest domyślnym tryb „out of the box” w telewizorach Sony. Tak jak możemy się domyślić z kalibracji innych modeli tego producenta, tryb ten nie zapewni nam pełnej jakości obrazu i wiernego odwzorowania. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Mamy tu do czynienia z typowym stanem rzeczy, charakteryzującym nieskalibrowane odbiorniki, do czego zdążyliśmy przywyknąć na przestrzeni lat. Na wykresach balansu bieli widzimy dużą dominację koloru niebieskiego, przez co odcienie czerni i bieli wpadać nam będą w kolor niebieski, co w rezultacie daje nam niemiły dla naszych oczu „zimny” obraz. Kolory jak widzimy, odbiegają od norm Rec. 709, przez co wyświetlane barwy będą przesycone i nienaturalne, a wybita „gamma” z kolei skutkować będzie utratą detali w czerni i bieli, przez co obraz wydawać się będzie ubogi. Oglądając materiał na takim trybie obrazu, będzie wyglądał on na przekłamany i mało odwzorowujący to, co naprawdę widzimy własnymi oczami.

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ROMANIA" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ROMANIA” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ROMANIA" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ROMANIA” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła gładko i bezproblemowo. Flagowe modele Sony cieszą się bardzo przyjemnym procesem kalibracji oraz bardzo dobrymi wynikami, co pokazują pomiary po kalibracji. Jak widzimy balans bieli po prawidłowo wykonanej kalibracji wygląda idealnie i nie ma mowy tu o jakichkolwiek wybiciach poszczególnych kolorów, które źle wpłyną na temperaturę barw. Tak samo po kalibracji wyglądają kolory, które idealnie pokrywają się po kalibracji z paletą barw według norm Rec.709, dzięki czemu telewizor będzie idealnie odwzorowywał barwy, a wyrównana gamma do targetu 2,35, zapobiegnie utratą detali. Finalnie otrzymujemy obraz, idealny pod każdym względem, który idealnie odwzorowuje świat rzeczywisty.

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ROMANIA" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ROMANIA” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ROMANIA" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ROMANIA” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI POD MONITOR Z NISKIM INPUT LAGIEM

Tutaj sytuacja przed kalibracją wygląda identycznie jak w przypadku nieskalibrowanego trybu pod treści SDR. Czyli nadmierność niebieskiego koloru w balansie bieli, wpłynie negatywnie na wzrok podczas długiej pracy przy telewizorze, przesycone barwy oraz wybita gamma. Poniżej charakterystyka fabrycznego trybu:

Ujęcie z gry "Wiedźmin 3" przed kalibracją

Ujęcie z gry „Wiedźmin 3” przed kalibracją

 

Kalibracja przebiegła identycznie, z wyjątkiem „gammy”, która w przypadku kalibracji pod gry/konsole/monitory, ustawiana jest do poziomu 2,2 zamiast 2,3 oraz jest ona wykonywana na specjalnym trybie obrazu, który oferuje najniższy input lag, dzięki czemu nie doznamy efektu opóźniania. Poniżej charakterystyka skalibrowanego trybu pod monitor.

Ujęcie z gry "Wiedźmin 3" po kalibracji

Ujęcie z gry „Wiedźmin 3” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *