OLED

Kalibracja nowego Sony A75K w Płocku

Sony A75K to nowy model w linii telewizorów OLED japońskiego producenta na 2022 rok. Ma ona oferować najwyższą jakość obrazu OLED w bardziej atrakcyjnej cenie niż modele z serii A80K i wyższych. Oczywiście tak jak każdy model z serii „A” od Sony, model A75K wyposażony został w organiczny panel OLED, który cechuje się nieskończonym kontrastem, idealną czernią i wspaniałymi kolorami. Na pokładzie znajdziemy również nowy superinteligentny procesor obrazu “Cognitive Processor XR”, znany także z droższych modeli, którego zadanie polega na obróbce i przeskalowywaniu obrazu, aby zapewnić jak najwyższą jakość. Oprócz tego, pomimo niższej ceny nie zapomniano w tym modelu o fanach sportu i gier, bowiem mamy tu porty HDMI 2.1, obsługujące VRR i ALLM oraz 120 Hz matrycę. Dzięki czemu modelowi A75K nie jest straszne, czy telewizor będzie służył do grania na konsoli, czy oglądania dynamicznych sportów. Dla fanów kina mamy tu wsparcie dla treści HDR10 i Dolby Vision, które idealnie sprawdzą się na używanych przez naszego klienta platformach stremingowych. Wszystkie cechy, którymi pochwalić się może nowy model A75K, sprawiają, że jest on bardzo kuszącym telewizorem, dla osób szukających odbiornika, który zaoferuje najwyższą jakość obrazu w nie dużej cenie. A jak wypadnie omawiany model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy!

Relacja z kalibracji Sony OLED A75K w Płocku – Jak przedstawiciel nowej linii OLED japońskiego giganta, wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z platform streamingowych Netflix, Disney+ i Amazon Prime Video . W związku, z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu pod HDR i Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standardowy”, który jest nam już dobrze znanym trybem obrazu w telewizorach Sony. Można już się domyślić, jak prezentuje się obraz pracujący na tym trybie. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Obraz pracujący na trybie „Standardowy” nie będzie oferował nam idealnie odwzorowanego obrazu, lecz bardziej jego przeciwieństwo. Obraz jest nienaturalny i zimny, przez spore wybicie niebieskiej barwy w balansie bieli, co powoduje zaniebieszczenie całego obrazu na niebiesko. Do tego dochodzą przesycone i nienaturalne barwy, które słabo pokrywają się z normami Rec. 709, co będzie negatywnie wpływać na odbiór profesjonalnie montowanych produkcji kinowych. Na sam koniec padniemy ofiarą wybitego parametru „gamma”, które powodować będzie zabicie detali w bielach i czerniach, przez co obraz będzie po prostu ubogi.

Ujęcie z filmu YouTube "African Safari 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „African Safari 4K” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "African Safari 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „African Safari 4K” przed kalibracją

Po prawidłowym skalibrowaniu treści pod SDR widzimy ogromną poprawę w obrazie. OLED-y japońskiego producenta zawsze mogły się pochwalić bezproblemowym procesem kalibracji, zakończony bardzo dobrymi wynikami. W balansie bieli nie mamy już wystrzału nieprzyjemnego niebieskiego koloru, dzięki czemu obraz nie będzie wpadać nam w kolor niebieski. Kolory po kalibracji stały się naturalne i idealnie odwzorowane, dzięki czemu perfekcyjnie pokrywają się z normami Rec. 709, a gamma została wymodelowana do poziomu 2,35, przez co żaden detal filmach i serialach już nam nie umknie. W rezultacie daje nam to obraz referencyjny, czyli dokładnie taki jaki zobaczyć możemy na profesjonalnych monitorach używanych w studiach filmowych. Poniżej pomiary charakteryzujące obraz po kalibracji:

Ujęcie z filmu YouTube "African Safari 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „African Safari 4K” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "African Safari 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „African Safari 4K” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR i Dolby Vision

W przypadku nieskalibrowanego trybu HDR i Dolby Vision mamy praktycznie taką samą sytuację jak w przypadku kalibracji trybu pod treści SDR. W przypadku szerokich zakresów dynamicznych obraz robi się nam ponownie niebieski, co spowodowane jest przez jeszcze większy wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli, a kolory są przesycone i odchodzą od norm BT.2020 (w przypadku kalibracji trybu pod HDR). Podczas kalibracji treści HDR, parametr gamma, który występował podczas kalibracji trybu pod SDR zastępuje nam wykres krzywej EOTF, który ukazuję nam tempo wzrostu jasności obrazu. Jak możemy zauważyć, jasność rośnie zbyt gwałtownie, czego skutkiem jest „przejaskrawiony” obraz.

Ujęcie z filmu "Thor: Miłość i Grom" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Thor: Miłość i Grom” przed kalibracją

Po skalibrowaniu trybu pod HDR i Dolby Vision mamy identyczne i równie idealne rezultaty, jak w SDR. Składa się na to między innymi redukcja niebieskiego koloru w balansie bieli, prawidłowe pokrycie palety barw BT. 2020 oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu przez wyrównanie krzywej EOTF, co w rezultacie daje nam obraz najwyższej jakości, z najlepszym efektem HDR.

Ujęcie z filmu "Thor: Miłość i Grom" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Thor: Miłość i Grom” przed kalibracją

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *