Bez kategorii

Kalibracja Sony A80L w Krakowie

Tytułowy model, który testowaliśmy na łamach portalu HDTVPolska jest bardzo udanym następcą swojego poprzednika – A80K. Więc czego nowego możemy się spodziewać względem poprzednika? Przede wszystkim usprawnień związanych z matrycą, która jak obiecuje producent ma być o 10% jaśniejsza od poprzednika. Zadbano o to by wyróżniała się jeszcze bardziej za sprawą nowych bądź ulepszonych technologii, takich jak XR OLED Contrast Pro i XR Triluminos Pro. Jednak to nie koniec nowości. Producent swój najnowszy model wyposażył w funkcję XR Clear Image, dzięki której ruch na ekranie ma być jeszcze bardziej płynny i pozbawiony szumów. Tegoroczny model z pewnością zwróci uwagę graczy. A80L posiada bowiem nową funkcję niewystępującą w ubiegłorocznym modelu. Mowa tutaj o GameBarze, który w końcu zagościł w telewizorach japońskiego producenta. Pozwala on na szybką i wygodną zmianę ustawień bez konieczności wychodzenia z rozgrywki. Telewizor został wyposażony oczywiście w matrycę OLED, charakteryzującą się idealnym kontrastem i czernią. To czym zainteresował nas Sony A80L jest również jego maksymalny rozmiar. Poprzednim razem 83″ ujrzały światło dzienne przy okazji debiutu Sony A90L. Stąd pokładamy duże nadzieje na dobre wyniki zarówno przed jak i po kalibracji.  Zobaczmy jednak, jak poradzi sobie podczas profesjonalnej kalibracji! Zapraszamy!

Telewizor służył klientom głównie do oglądania starszych filmów z domowego serwera. Zdecydowali się więc na wariant podstawowy obejmujący:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)

Przed kalibracją

Ulubionym trybem klientów przed naszym przyjazdem był „Standarowy”. Jego charakterystyka bardzo przypomina tę znaną z ustawienia żywego. Dlatego więc na wykresie balansu bieli możemy zobaczyć za dużą ilość barwy niebieskiej. Powodowała ona silny „zafarb” w tym kolorze na całym obrazie. Szczególnie widoczne było to w jaskrawych momentach, gdzie mogliśmy dostrzec bardzo zimną biel. Pozostałe kolory straciły swoją naturalną barwę i tonalność. Mogliśmy również zaobserwować efekt zimnej bieli, która mocno odznaczała się i psuła znaczną część scen. Kolejnym mankamentem okazała się być gamma. Diagram „ColorChecker” ukazał jeszcze jedną rzecz wymagającą uwagi. Kolor zielony był zdecydowanie za mocno nasycony. Wszelka roślinność w scenach była wręcz żarówiasta i pozbawiona jakichkolwiek detali. Wszystkie przedstawione niedoskonałości przełożyły się na całkowitą niezgodność ze standardem REC.709, co możemy zobaczyć na diagramie chromatyczności CIE. Zdjęcia przedstawiające sprawność (a raczej niesprawność) telewizora znajdziecie poniżej:

Kadr z filmu „Spider-Man: Far from Home” przed kalibracją

Kadr z filmu „The Dark Knight” przed kalibracją

Na szczęście Sony A80L posiada zaawansowane narzędzia do kalibracji. Znajdziemy tu m.in. 2 i 20 punktową regulację skali szarości oraz szeroko rozbudowany system zarządzania barwami. Za jego pomocą wykonaliśmy usługę, a jej efekty można zobaczyć poniżej:

Wyniki po profesjonalnej kalibracji są znakomite! Usługa pozwoliła na usunięcie praktycznie wszystkich mankamentów. Poprawnie ustawiony balans bieli skutecznie zlikwidował dokuczliwy „zafarb” koloru niebieskiego. Dzięki tej korekcie kolory mogły pokazać swoje naturalne odcienie i tony. Poprawę widać było równie mocno w jasnych partiach, gdzie efekt zimnej bieli zaburzał odbiór sceny. Nie bez znaczenia jest poprawnie wymodelowana gamma. Dzięki temu zabiegowi telewizor bardzo dobrze radzi sobie z doborem jasności. Wynik co prawda nie pokrywa się idealnie z referencją, aczkolwiek taką wartość w telewizorze konsumenckim można ocenić na marginalną. Naprawienie tych błędów pozwoliło na idealne odwzorowanie standardu REC.709. Niskie błędy barw w okolicach „1” pozwalają stwierdzić, że telewizor jest bliski pokazania tego, co widział reżyser! Zdjęcia po procesie kalibracji zwyczajowo znajdziecie poniżej:

Kadr z filmu „Spider-Man: Far from Home” po kalibracji

Kadr z filmu „The Dark Knight” po kalibracji

Klienci tak jak wielu innych byli bardzo zadowoleni ze zmian, które nastąpiły w ich telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymali oni raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będą oni w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *