OLED

Powrót do przeszłości! Relacja z kalibracji Sony 77AG9 w Katowicach

Bohater dzisiejszej relacji z procesu profesjonalnej kalibracji jest dość nieoczywisty. Zwyczajowo publikujemy na łamach bloga najnowsze modele, te, które ledwie miały swoją sklepową premierę. Jednak gdy przekroczyłem próg pokoju moim oczom ukazał się telewizor, jaki był moim marzeniem, podczas gdy zaczynałem pracę w SkalibrujTV [to słowa pracownika naszej firmy]. Sony AG9 w rozmiarze 77″, bo to o nim mowa onieśmielił mnie swoim bardzo minimalistycznym, lekko surowym, wyglądem. Nie zrozumcie mnie źle, jest to spojrzenie bardzo sentymentalne, a sam telewizor obecnie absolutnie topowym nie jest, chociaż był. Czym, jednak Sony AG9 zachwycał na tamten czas? Przede wszystkim oczywiście matrycą OLED (te dalej zachwycają) dającą nieskończony kontrast, czerń oraz plastykę obrazu. Za procesowanie obrazu odpowiada na tamten czas najwydajniejsza jednostka producenta X1 Ultimate. Została ona wyposażona wiele funkcji dążących do poprawy jakości obrazu, jak na przykład Super Bit Mapping HDR odpowiadająca za system łagodnej gradacji. Tak samo jak w przypadku wszystkich telewizorów z organiczną matrycą Sony zastosowało swoje autorskie rozwiązanie, jakim jest Acoustic Surface Audio. Dzięki wzbudnikom w matrycy dźwięk dochodzi do nas prosto z ekranu, dając niesamowitą immersję. Zobaczmy jednak, jak poradzi sobie podczas profesjonalnej kalibracji! Zapraszamy!

Telewizor służył klientom do konsumpcji treści w materiałach SDR. Dlatego też zdecydowali się na wariant podstawowy kalibracji obejmujący:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)

Przed kalibracją (SDR)

Fabryczne ustawienia trybu „Kino”, które podobały się do tej pory klientowi lekko mówiąc nie były najlepsze. Zacznijmy standardowo od balansu bieli. Ten został całkowicie zdominowany przez barwę niebieską. Dawało to niezwykle intensywny „zafarb” w tym kolorze (w zasadzie jest to błąd typowy dla telewizorów Sony). Odznaczał się on na całym obrazie, a kolory oraz tonalność zostały, utracone przez co wizja reżysera przepadła. Przechodząc do gammy widzimy jej gwałtowne zapadnięcie. Oznaczało to, że w ciemnych scenach telewizor tracił swoją kontrastowość i detale były nadmiernie uwypuklone. Mankamentem gammy były również jasne sceny, w których dochodziło wręcz do przepalenia obrazu. Problemy z reprodukcją obrazu doskonale są widoczne na diagramie chromatyczności CIE odpowiedzialnym za zgodność ze standardem REC.709. Zdjęcia ukazujące telewizor przed kalibracją znajdziecie poniżej:

Kadr z filmu „Indiana Jones i Świątynia Zagłady” przed kalibracją

Kadr z filmu „Władca Pierścieni: Dwie wieże” przed kalibracją

Na szczęście rzeczą niezmienną w telewizorach Sony są zaawansowane narzędzia do kalibracji. Znajdziemy tu m.in. 2 i 20 punktową regulację skali szarości oraz szeroko rozbudowany system zarządzania barwami. Za jego pomocą wykonaliśmy usługę, a jej efekty można zobaczyć poniżej:

Po przeprowadzonej usłudze kalibracji charakterystyka telewizora ulegała diametralnej poprawie. Balans bieli dający niebieski zafarb na całej rozciągłości obrazu to przeszłość, dzięki czemu kolory odzyskały swój naturalny kształt. Dzięki odpowiednim wymodelowaniu gammy, obraz na powrót jest kontrastowy i szczegółowy. Poprawę jakości wyświetlanego obrazu udowadnia nam digaram chromatyczności CIE, który potwierdza pełną zgodność ze standardem REC.709. Obraz po kalibracji wygląda znakomicie. Spójrzcie sami:

Kadr z filmu „Indiana Jones i Świątynia Zagłady” po kalibracji

Kadr z filmu „Władca Pierścieni: Dwie wieże” po kalibracji

Klienci tak jak wielu innych byli bardzo zadowoleni ze zmian, które nastąpiły w ich telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymali oni raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będą oni w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *