LCD

Skalibrowaliśmy nowego przedstawiciela linii „The One” – Philipsa PUS8818

Telewizory z linii „The One” holenderskiego producenta, z roku na rok poszerzają grono wielbicieli. Linia „The One” została stworzona z zamiarem dostarczania użytkownikom wysokiej jakości odbiorników na każdą kieszeń. Nowy przedstawiciel serii PUS8818 to telewizor plasujący się w segmencie odbiorników ze średniej półki. Oferuje on oczywiście wysoką jakość obrazu oraz nowe rozwiązania technologiczne w bardzo atrakcyjnej cenie. PUS8818 wyposażony został w matrycę z podświetlaniem Direct LED, zapewniającą o wiele jaśniejszy i równomiernie podświetlony ekran niż w matrycach z podświetleniem Edge LED.  Typy matryc w tym modelu mamy dwa: IPS i VA (zależnie od przekątnej). Matryca VA zapewni nam wysoki kontrast natywny oraz głęboką czerń. Matryca IPS z kolei oferuje znacznie szersze kąty widzenia oraz bogatsze kolory.

Oba typy mają swoje wady i zalety, dlatego każdy znajdzie tutaj coś pod siebie. Dodatkowo zastosowano tutaj diody PFS LED, które pokrywane są luminoforem, pozwalającym na znaczne poszerzenie palety barw. Na pokładzie nowego modelu nie mogło oczywiście zabraknąć portów HDMI 2.1 oraz 120Hz odświeżania ekranu. Obecność obu tych cech sprawia, że PUS8818 idealnie sprawdzi się w grach i sporcie. Sercem nowego modelu jest nowy procesor P5 siódmej generacji. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji (AI), odpowiadać on będzie za przetwarzania obrazu i audio w czasie rzeczywistym, aby zapewnić nam jeszcze lepszy obraz. Na końcu warto też wspomnieć o obecności najnowszego systemu operacyjnego jakim jest Google TV w wersji 12 oraz autorskiego systemu oświetlenia „Ambilight”, które nadadzą nocnym seansom dodatkowych immersyjnych wrażeń. Teraz nie pozostaje nam nic oprócz sprawdzenia jak omawiany model wypadnie podczas profesjonalnej kalibracji.

Klient korzystał głównie z konsoli PS5 i telewizji satelitarnej. W związku z tym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod konsole z niskim input lagiem (SDR/HDR)

KALIBRACJA TRYBU POD TREŚCI SDR (HD/4K)

PRZED KALIBRACJĄ

Telewizor przed rozpoczęciem kalibracji ustawiony był na trybie obrazu „Osobisty”, który jest predefiniowanym ustawieniem w telewizorach marki Philips. Jednakże, jak już pewnie możemy się domyślić, nie jest to tryb, który w pełni zaprezentuje nam możliwości tego telewizora pod względem jakości i wierności odwzorowania obrazu. Poniżej wykresy wykonane przed kalibracją, charakteryzujące tryb obrazu „Osobisty”:

Jak przypuszczaliśmy, fabryczne ustawienia producenta odchodzą daleko od referencyjnych wytycznych. Balans bieli jest znacznie za zimny, przez dużą dominację koloru niebieskiego, która prowadzi do przekłamań w poprawnym wyświetleniu odcieni czerni i bieli, które zamiast być neutralne, będą miały niebieski zafarb. Ponadto, pokrycie kolorów zgodne z normą Rec. 709 jest bardzo słabe, ponieważ są one mocno przesycone i nienaturalne. Gamma również pozostawia wiele do życzenia, jak widzimy jest ona zbyt niska, przez co tracimy detale w jasnych scenach, a te  ciemnych pozbawione są kontrastu. Podsumowując, na trybie „Osobisty” otrzymujemy słabej jakości obraz, z dużą ilością przekłamań, który nie zapewni nam pełnego jakości obrazu.

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K - Scenic Relaxation Film with Calming Music" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K – Scenic Relaxation Film with Calming Music” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K - Scenic Relaxation Film with Calming Music" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K – Scenic Relaxation Film with Calming Music” przed kalibracją

PO KALIBRACJI

Po zakończonej kalibracji trybu pod treści SDR, od razu możemy zauważyć ogromną różnicę. Udało nam się skorygować balans bieli, eliminując problem z dominującym niebieskim kolorem, który wcześniej zaniebieszczał nam obraz. Dzięki temu biel i czerń są teraz idealnie i naturalnie odwzorowane. Kolory po kalibracji idealnie odpowiadają normom Rec. 709, co oznacza, że są naturalne i perfekcyjnie odwzorowane. Na koniec, dokonaliśmy modelowania parametru „gamma” do poziomu 2,35, co pozwala zachować wszystkie detale w wyświetlanych treściach. W rezultacie uzyskaliśmy obraz, który bez dwóch zdań można nazwać „kinowym”, który zapewni nam najlepsze wrażania z oglądania. Poniżej przedstawiamy charakterystykę obrazu po przeprowadzonej kalibracji:

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K - Scenic Relaxation Film with Calming Music" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K – Scenic Relaxation Film with Calming Music” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Norway 4K - Scenic Relaxation Film with Calming Music" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Norway 4K – Scenic Relaxation Film with Calming Music” po kalibracji

KALIBRACJA TRYBU POD KONSOLE Z NISKIM INPUT LAGIEM (SDR/HDR)

PRZED KALIBRACJĄ

Teraz przyszedł czas na kalibrację trybu pod konsole. Łatwo zauważyć, że fabryczny tryb gry posiada identyczne problemy, które cechowały fabryczny tryb pod SDR. Czyli, zimny balans bieli powodujący zaniebieszczenie całego obrazu, przesycone i nienaturalne barwy oraz zbyt niska gamma, powodująca mocne przejaskrawienie obrazu. W przypadku fabrycznego trybu w zakresie HDR, jest podobnie, z tym wyjątkiem, że w HDR-rze docelowy target kolorów wyznacza nam standard BT. 2020 oraz nie mamy do czynienia już z parametrem gamma. Zastępuje nam go wykres „krzywej EOTF”. Pokazuje on tempo wzrostu jasności na poszczególnych poziomach. Jak możemy zaobserwować rośnie ona zbyt szybko, przez co obraz traci znacznie na dynamice. Poniżej wykresy charakteryzujące fabryczny tryb gry:

Ujęcie z gry "Call of Duty: Modern Warfare 2 przed kalibracją

Ujęcie z gry „Call of Duty: Modern Warfare 2” przed kalibracją

Ujęcie z gry "Bloodborne" przed kalibracją

Ujęcie z gry „Bloodborne” przed kalibracją

PO KALIBRACJI

Po poprawnej kalibracji trybu pod konsole, otrzymujemy również znaczną poprawę obrazu. W SDR jak i w HDR zostały zredukowane nadmiary niebieskiego koloru w balansie bieli, aby zachować idealne odwzorowanie temperatury barw. Skalibrowane przestrzenie barw, prawie że idealnie pokrywają się ze standardami referencyjnymi. Gamma w SDR została wyrównana do poziomu 2,2, a w HDR-rze wymodelowana została krzywa „EOTF, dzięki czemu w obu przypadkach otrzymujemy poprawnie oddaną dynamikę w czerni i bieli. Tak prezentującemu się obrazowi nie pogardzi, na pewno żaden gracz. Poniżej wykresy po kalibracji:

Ujęcie z gry "Call of Duty: Modern Warfare 2" po kalibracji

Ujęcie z gry „Call of Duty: Modern Warfare 2” po kalibracji

Ujęcie z gry "Bloodborne" po kalibracji

Ujęcie z gry „Bloodborne” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *