Telewizory z linii „Z” marki Sony to dość rzadko spotykane modele na rynku, głównie ze względu na swoją wysoką cenę i niską dostępność. Bohater dzisiejszego artykułu, czyli model Z9K to pierwszy flagowy model 8K oparty o technologię Mini LED, która miała swój debiut 2022 wraz z premierą modeli X95K i omawianego Z9K. Nowa odsłona z linii „Z” bazuje na matrycy typu VA, która charakteryzuje się wysokim kontrastem natywnym oraz głęboką czernią. Dodatkowo mamy tutaj także powłokę poszerzającą kąty widzenia. Tak jak w przypadku innych wysokich modeli LCD od Sony, w Z9K zaimplementowano diody PFS, które znacznie lepiej reprodukują kolory niż tradycyjne diody WLED. Osiągają przy tym 93% pokrycia palety barw DCI P3, co jest porównywalnym wynikiem do technologii QLED. Centralną jednostką modelu Z9K jest nowoczesny procesor Cognitive Processor XR, który implementuje technologię interpolacji rozdzielczości do 8K. Na pokładzie modelu Z9K znalazły się także dwa porty HDMI 2.1 oraz 120 Hz odświeżanie ekranu, co na pewno zadowoli fanów sportu i gier. System operacyjny jaki zobaczymy w tym modelu to dobrze nam znany Google TV, który dzięki swej prostocie i szybkości działania zapewni nam szybki dostęp do naszych ulubionych aplikacji. Teraz po krótkim technicznym wstępie, zostało nam tylko zaprosić do dalszej części artykułu, w której zobaczycie jak omawiany dziś model wypada podczas kalibracji.
Klient korzystał z telewizji satelitarnej oraz platform streamingowych Netflix, Disney+ i HBO Max na przystawce Apple TV. W związku, z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:
- Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
- Kalibrację trybu pod HDR10
- Kalibrację Dolby Vision
KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)
PRZED KALIBRACJĄ
Telewizor był początkowo ustawiony na trybie obrazu „Standardowy”. Poniższe pomiary ukazują charakterystykę obrazu tego presetu:
[metaslider id=6655]
Patrząc na wykresy łatwo można wywnioskować, że nie wygląda to tak jak powinno. Balans bieli charakteryzuje się dużą dominacją koloru niebieskiego, co prowadzi do nieprawidłowej reprodukcji bieli i odcieni szarości, którą większość z nas nazwie zimną i niebieskawą. Źle odwzorowana temperatura barw prowadzi także, do niepoprawnie odwzorowanych kolorów. Jeżeli spojrzymy na gamut od razu widać, że problematyczny balans bieli w połączeniu z lekko przesyconymi barwami, sprawiają, że nie ma mowy tu o poprawnym oddaniu standardu Rec. 709. Na samym końcu zobaczyć możemy dużą utratę szczegółów, szczególnie w czerni, spowodowaną wystrzelonym parametrem „gamma”. Tak ustawione parametry obrazu nie pozwolą nam w żadnym stopniu zobaczyć, naturalnego i pełnego jakości obrazu.
PO KLAIBRACJI
Po prawidłowo przeprowadzonej kalibracji w trybie SDR rezultaty widać już gołym okiem. Wystarczy nawet tylko spojrzeć na wykresy po-kalibracyjne, ponieważ dużo się tutaj zmieniło względem pomiarów przed kalibracją:
[metaslider id=6660]
Temperatura barw po wielopunktowej kalibracji balansu bieli nie wykazuje już wyraźnej dominacji jakiegokolwiek koloru, dzięki czemu pozbywamy się nieprzyjemnego efektu zaniebieszczonego obrazu. Paleta barw po kalibracji doskonale pokrywa się ze standardami Rec. 709, co gwarantuje nam naturalne i idealnie odwzorowane kolory. Na końcu wyrównany został także parametr gamma, który ustawiony został do wartości 2,35, dzięki czemu żaden detal w czerni ani bieli już nam nie umknie. Obraz o tego typu charakterystyce bez dwóch zdań zapewni nam naturalny i pełni jakości obraz.
KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR i DOLBY VISION
PRZED KALIBRACJĄ
Po zakończonej sukcesem kalibracji trybu pod treści SDR, pozostają nam tylko tryby pod wysoki zakres dynamiczny. W przypadku fabrycznych trybów HDR i Dolby Vision, mamy niemal identyczną sytuację, jak w fabrycznym trybie obrazu dla treści SDR. Mowa tutaj o zimnym balansie bieli, w którym mocno dominuje kolor niebieski, co negatywnie wpływa odwzorowaniu bieli i szarości. Kolory są przesycone i odbiegają od norm BT.2020 (w przypadku HDR). W przypadku wysokich zakresów dynamicznych parametr gamma zastępuje nam „krzywa EOTF” która, ilustruje tempo wzrostu jasności, na poszczególnych poziomach. Jak możemy zobaczyć na wykresie owa krzywa jest wybrzuszona w centralnej części, co oznacza, że jasność wzrasta zbyt szybko. Skutkiem tego będzie niepoprawne oddanie dynami w czerni i bieli oraz „przepalony” obraz.
[metaslider id=6665]
PO KALIBRACJI
Po przeprowadzonej kalibracji trybu HDR i Dolby Vision, osiągamy identyczne i równie doskonałe wyniki, jak w przypadku kalibracji trybu pod SDR. Tak jak poprzednio, na początku redukujemy nadmiar niebieskiego koloru w balansie bieli, aby zapobiec niepotrzebnemu przekłamaniu temperatury barw. Każdy pojedynczy kolor został skorygowany tak aby jak najdokładniej pokrywały się z paletą barw BT.2020. Na sam koniec wymodelowana została krzywa EOTF, w której przysłowiowy „garb” został usunięty, dzięki czemu zachowujemy poprawnie odwzorowaną dynamikę obrazu w czerni i bieli. Finalnie po tak przeprowadzonej kalibracji otrzymujemy obraz, który bez dwóch zdań można od teraz nazwać „dobrym”.
[metaslider id=6670]
Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.
Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV