Bez kategorii

Kalibracja LG OLED B1 w Szczecinie

LG OLED B1 to kultowy telewizor koreańskiej marki, który zadebiutował na rynku w 2021 roku. Jest to bezpośredni następca modelu BX z 2020 roku, który cieszył się ogromną popularnością wśród naszych klientów i również w tym przypadku nie jest inaczej. Telewizor wyposażony został w porty HDMI 2.1 oraz 120Hz matrycę, co w połączeniu z obsługą HDR10 i Dolby Vision stanowi idealną propozycją dla każdego miłośnika kina oraz gier. A jak wypadanie omawiany telewizor podczas kalibracji? Sprawdźmy to!

Kalibracja została wykonana u naszego klienta ze Szczecina. Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz z platform streamingowych- Netflix i Amazon Prime Video. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację Trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację Trybu pod HDR10 i  Dolby Vision

KALIBRACJA DLA TREŚCI SDR (4K, HD)

Telewizor przed rozpoczęciem kalibracji, był ustawiony w trybie „Eco”, który jest domyślnym trybem obrazu „out of the box”. Przedstawione poniżej wykresy ukazują charakterystykę obrazu przed kalibracją.

Tak jak mogliśmy się spodziewać, pomiary przed kalibracją wypadają słabo. Dosyć duży odchył pokrycia barw względem aktualnie obowiązującej normy Rec.709. W balansie bieli widzimy duże wybicie koloru niebieskiego, które będzie skutkować przebarwieniem bieli i odcieni szarości na kolor niebieski, co w rezultacie wpływa również negatywnie na nasze oczy, przez tzw. emisje światła niebieskiego.

Oglądając materiały na takim trybie obrazu, nie możemy spodziewać się naturalnego oraz bogatego w detale obrazu. Profesjonalnie kręcone filmy i seriale w tym przypadku, nie będą odwzorowywać tego co finalnie chciał przekazać nam autor danego materiału. A bardziej przekłamany i nienaturalny obraz.

Fragment filmu z YouTube „Patagonia 4K” przed kalibracją

Fragment filmu z YouTube „Patagonia 4K” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła gładko i bezproblemowo. Telewizory OLED marki LG słyną z bardzo dobrych rezultatów końcowych, co pokazują pomiary po zakończonej kalibracji.

Jak widzimy balans bieli po kalibracji wygląda idealnie, tak samo jak gamma na poziomie 2,35. Pokrycie palety Rec.709 praktycznie idealne. W rezultacie daje nam to wierne odwzorowanie barw, brak nadmiernego koloru niebieskiego w odcieniach szarości i bieli. A zatem naturalny i miły dla oka obraz.

Fragment filmu z YouTube „Patagonia 4K” po kalibracji

Fragment filmu z YouTube „Patagonia 4K” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10 ORAZ DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR, następny w kolejce jest HDR i Dolby Vision. Tutaj również jak w przypadku pomiarów pod treści SDR, widzimy wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli i słabe pokrycie palety barw (w tym przypadku Rec.2020).  Wykres „krzywej EOTF”, który widzimy poniżej, jest odpowiednikiem wykresu „gamma” w trybie SDR i pokazuje tempo wzrostu jasności obrazu. Rośnie ona zbyt gwałtownie i obraz jest przez to „przepalony”.

Taki stan rzeczy skutkuje słabym odwzorowaniem barw oraz dużą ilością przejaskrawień, szczególnie widocznych w ciemnych scenach.

Fragment serialu „Gambit Królowej” przed kalibracją

Dzięki tak wykonanej kalibracji HDR i Dolby Vision, sprawa ma się podobnie jak w trybie pod treści SDR. Czyli prawidłowe pokrycie palety Rec.2020, zredukowana emisja niebieskiego koloru w balansie bieli oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach.

Fragment serialu „Gambit Królowej” po kalibracji

I tak oto wykonana kalibracja sprawia, że klient będzie w stanie oglądać wszelakie filmy i seriale w studyjnych standardach. Czyli dokładnie tak jak chcieli nam to pokazać reżyserowie. Klient, tak jak inni, bardzo zadowolony z efektów i nie mógł się doczekać wieczornego seansu. Widzimy się na kolejnej kalibracji!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *