LG OLED B1 to kultowy telewizor koreańskiej marki, który zadebiutował na rynku w 2021 roku. Jest to bezpośredni następca modelu BX z 2020 roku, który cieszył się ogromną popularnością wśród naszych klientów i również w tym przypadku nie jest inaczej. Telewizor wyposażony został w porty HDMI 2.1 oraz 120Hz matrycę, co w połączeniu z obsługą HDR10 i Dolby Vision stanowi idealną propozycją dla każdego miłośnika kina oraz gier. A jak wypadanie omawiany telewizor podczas kalibracji? Sprawdźmy to!
Kalibracja została wykonana u naszego klienta ze Szczecina. Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz z platform streamingowych- Netflix i Amazon Prime Video. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:
- Kalibrację Trybu pod treści SDR (4K, HD)
- Kalibrację Trybu pod HDR10 i Dolby Vision
KALIBRACJA DLA TREŚCI SDR (4K, HD)
Telewizor przed rozpoczęciem kalibracji, był ustawiony w trybie „Eco”, który jest domyślnym trybem obrazu „out of the box”. Przedstawione poniżej wykresy ukazują charakterystykę obrazu przed kalibracją.
[metaslider id=2054]
Tak jak mogliśmy się spodziewać, pomiary przed kalibracją wypadają słabo. Dosyć duży odchył pokrycia barw względem aktualnie obowiązującej normy Rec.709. W balansie bieli widzimy duże wybicie koloru niebieskiego, które będzie skutkować przebarwieniem bieli i odcieni szarości na kolor niebieski, co w rezultacie wpływa również negatywnie na nasze oczy, przez tzw. emisje światła niebieskiego.
Oglądając materiały na takim trybie obrazu, nie możemy spodziewać się naturalnego oraz bogatego w detale obrazu. Profesjonalnie kręcone filmy i seriale w tym przypadku, nie będą odwzorowywać tego co finalnie chciał przekazać nam autor danego materiału. A bardziej przekłamany i nienaturalny obraz.
Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła gładko i bezproblemowo. Telewizory OLED marki LG słyną z bardzo dobrych rezultatów końcowych, co pokazują pomiary po zakończonej kalibracji.
[metaslider id=2061]
Jak widzimy balans bieli po kalibracji wygląda idealnie, tak samo jak gamma na poziomie 2,35. Pokrycie palety Rec.709 praktycznie idealne. W rezultacie daje nam to wierne odwzorowanie barw, brak nadmiernego koloru niebieskiego w odcieniach szarości i bieli. A zatem naturalny i miły dla oka obraz.
KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10 ORAZ DOLBY VISION
Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR, następny w kolejce jest HDR i Dolby Vision. Tutaj również jak w przypadku pomiarów pod treści SDR, widzimy wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli i słabe pokrycie palety barw (w tym przypadku Rec.2020). Wykres „krzywej EOTF”, który widzimy poniżej, jest odpowiednikiem wykresu „gamma” w trybie SDR i pokazuje tempo wzrostu jasności obrazu. Rośnie ona zbyt gwałtownie i obraz jest przez to „przepalony”.
[metaslider id=2065]
Taki stan rzeczy skutkuje słabym odwzorowaniem barw oraz dużą ilością przejaskrawień, szczególnie widocznych w ciemnych scenach.
Dzięki tak wykonanej kalibracji HDR i Dolby Vision, sprawa ma się podobnie jak w trybie pod treści SDR. Czyli prawidłowe pokrycie palety Rec.2020, zredukowana emisja niebieskiego koloru w balansie bieli oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach.
[metaslider id=2069]
I tak oto wykonana kalibracja sprawia, że klient będzie w stanie oglądać wszelakie filmy i seriale w studyjnych standardach. Czyli dokładnie tak jak chcieli nam to pokazać reżyserowie. Klient, tak jak inni, bardzo zadowolony z efektów i nie mógł się doczekać wieczornego seansu. Widzimy się na kolejnej kalibracji!