TCL C835 to nowy telewizor oparty na technologii Mini LED na 2022 rok. Nowy model, po mimo krótkiego czasu na rynku, doczekał się już nawet miana najlepszego Mini LED-a w swojej cenie. Potwierdzeniem tej tezy jest otrzymana przez ten model nagroda EISA w kategorii „PREMIUM MINI LED TV 2022/23”. Model C835 w tym roku wyposażony został w panel QLED, który dzięki technologii kropek kwantowych „QD”, jest w stanie zreprodukować szerszą paletę barw, niż konwencjonalne telewizory LCD. Mamy tu także matrycę typu VA, która natywnie oferuje głęboką czerń i bardzo wysoki kontrast, a do tego, dzięki technologii Mini LED, dochodzi jeszcze system lokalnego wygaszania stref podświetlenia, który podniesie czerń i kontrast na jeszcze wyższy poziom. Oprócz tego model C835 może pochwalić się także zastosowaniem portów HDMI 2.1 (obsługujące VRR, ALLM i FreeSync Premium) oraz nowego 144 Hz ekranu, co na pewno zadowoli fanów gier, ale także sportu. Dla fanów kina za to, nowy model oferuje także wsparcie dla treści HDR10+ i Dolby Vision, które jeszcze bardziej podkreślą możliwości tego wyświetlacza. A jak sprawdzi się omawiany model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy to!
Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz platform Netflix i YouTube. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:
- Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
- Kalibrację trybu pod treści HDR i Dolby Vision
KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)
Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standard”, który jest domyślnym trybem obrazu w telewizorach TCL. Jak się już pewnie domyślacie jest to tryb bardzo spokrewniony z trybami obrazu znanymi z innych telewizorów innych marek np. „Standardowy” bądź „Eco”. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:
Tak jak można było się spodziewać nie wygląda to dobrze. Obraz jest przesycony nienaturalnymi kolorami, a obraz jest bardzo zaniebieszczony. Jest to spowodowane bardzo zimnym balansem bieli, w którym góruje głownie barwa niebieska, co skutkuje przefarbowaniem odcienie bieli i czerni na kolor niebieski oraz słabym pokryciem palety barw według norm Rec. 709. Do tego dochodzi jeszcze utrata dużej ilości detali w bieli i czerni, spowodowana przez wybity paramter „gamma”.

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” przed kalibracją
Po prawidłowej kalibracji trybu pod SDR, widzimy ogromną poprawę. Balans bieli został wyrównany, przez co nie jest on już zimny i niebieski, przez co obraz nie będzie już zaniebieszczony. Skalibrowana przestrzeń barw idealnie pokrywa się z z paletą barw według norm Rec. 709, dzięki czemu kolory są naturalne i perfekcyjnie odwzorowane . Na koniec wyprostowana została także „gamma” do poziomu 2,35, dzięki czemu żaden detal już naszym oczom nie umknie. Poniżej pomiary ukazujące charakterystykę obrazu po kalibracji:

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” po kalibracji
KALIBRACJA POD TREŚCI HDR I DOLBY VISION
Następne w kolejce do kalibracji zostały tryby pod HDR i Dolby Vision. Tutaj sytuacja przed kalibracją wygląda praktycznie identycznie jak w przypadku nieskalibrowanego trybu pod SDR. Czyli bardzo duże wybicie koloru niebieskiego w balansie bieli, przesycone barwy, słabo pokrywające się z normami, (w przypadku kalibracji trybu pod HDR, kierujemy się według norm BT.2020), oraz bardzo słabe oddanie dynamiki w czerni i bieli . Odpowiednikiem parametru „gamma” w HDR jest krzywa wykresu „EOTF”, która odpowiada właśnie za dynamikę obrazu i pokazuje nam tępo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach. A jak możemy zobaczyć na poniższych wykresach jasność rośnie zbyt szybko, przez co obraz robi się „przejaskrawiony”.

Ujęcie z filmu „Diuna” przed kalibracją
Po poprawnie wykonanej kalibracji pod treści HDR i Dolby Vision, widzimy również dużą poprawę. A mowa tu o: zredukowaniu koloru niebieskiego w balansie bieli, poprawnym pokryciu palety barw według standardu BT. 2020 oraz idealnym odwzorowaniem dynamiki obrazu. Dzięki temu obraz prezentuje perfekcyjnie pod każdym względem, i zasługuje na miano obrazu „kinowego”.

Ujęcie z filmu „Diuna” po kalibracji
Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.