Mini LED

Skalibrowaliśmy nowego TCL C835 w Nowym Sączu!

TCL C835 to nowy telewizor oparty na technologii Mini LED na 2022 rok. Nowy model, po mimo krótkiego czasu na rynku, doczekał się już nawet miana najlepszego Mini LED-a w swojej cenie. Potwierdzeniem tej tezy jest otrzymana przez ten model nagroda EISA w kategorii „PREMIUM MINI LED TV 2022/23”. Model C835 w tym roku wyposażony został w panel QLED, który dzięki technologii kropek kwantowych „QD”, jest w stanie zreprodukować szerszą paletę barw, niż konwencjonalne telewizory LCD. Mamy tu także matrycę typu VA, która natywnie oferuje głęboką czerń i bardzo wysoki kontrast, a do tego, dzięki technologii Mini LED, dochodzi jeszcze system lokalnego wygaszania stref podświetlenia, który podniesie czerń i kontrast na jeszcze wyższy poziom. Oprócz tego model C835 może pochwalić się także zastosowaniem portów HDMI 2.1 (obsługujące VRR, ALLM i FreeSync Premium) oraz nowego 144 Hz ekranu, co na pewno zadowoli fanów gier, ale także sportu. Dla fanów kina za to, nowy model oferuje także wsparcie dla treści HDR10+ i Dolby Vision, które jeszcze bardziej podkreślą możliwości tego wyświetlacza. A jak sprawdzi się omawiany model podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy to!

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz platform Netflix i YouTube. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR i Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standard”, który jest domyślnym trybem obrazu w telewizorach TCL. Jak się już pewnie domyślacie jest to tryb bardzo spokrewniony z trybami obrazu znanymi z innych telewizorów innych marek np. „Standardowy” bądź „Eco”. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Tak jak można było się spodziewać nie wygląda to dobrze. Obraz jest przesycony nienaturalnymi kolorami, a obraz jest bardzo zaniebieszczony. Jest to spowodowane bardzo zimnym balansem bieli, w którym góruje głownie barwa niebieska, co skutkuje przefarbowaniem odcienie bieli i czerni na kolor niebieski oraz słabym pokryciem palety barw według norm Rec. 709. Do tego dochodzi jeszcze utrata dużej ilości detali w bieli i czerni, spowodowana przez wybity paramter „gamma”.

Ujęcie z filmu YouTube "Relaxing Music with Beautiful Nature" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Relaxing Music with Beautiful Nature" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” przed kalibracją

Po prawidłowej kalibracji trybu pod SDR, widzimy ogromną poprawę. Balans bieli został wyrównany, przez co nie jest on już zimny i niebieski, przez co obraz nie będzie już zaniebieszczony. Skalibrowana przestrzeń barw idealnie pokrywa się z z paletą barw według norm Rec. 709, dzięki czemu kolory są naturalne i perfekcyjnie odwzorowane . Na koniec wyprostowana została także „gamma” do poziomu 2,35, dzięki czemu żaden detal już naszym oczom nie umknie. Poniżej pomiary ukazujące charakterystykę obrazu po kalibracji:

Ujęcie z filmu YouTube "Relaxing Music with Beautiful Nature" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Relaxing Music with Beautiful Nature" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Relaxing Music with Beautiful Nature” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR I DOLBY VISION

Następne w kolejce do kalibracji zostały tryby pod HDR i Dolby Vision. Tutaj sytuacja przed kalibracją wygląda praktycznie identycznie jak w przypadku nieskalibrowanego trybu pod SDR. Czyli bardzo duże wybicie koloru niebieskiego w balansie bieli, przesycone barwy, słabo pokrywające się z normami, (w przypadku kalibracji trybu pod HDR, kierujemy się według norm BT.2020), oraz bardzo słabe oddanie dynamiki w czerni i bieli . Odpowiednikiem parametru „gamma” w HDR jest krzywa wykresu „EOTF”, która odpowiada właśnie za dynamikę obrazu i pokazuje nam tępo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach. A jak możemy zobaczyć na poniższych wykresach jasność rośnie zbyt szybko, przez co obraz robi się „przejaskrawiony”.

Ujęcie z filmu "Diuna" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Diuna” przed kalibracją

Po poprawnie wykonanej kalibracji pod treści HDR i Dolby Vision, widzimy również dużą poprawę. A mowa tu o: zredukowaniu koloru niebieskiego w balansie bieli, poprawnym pokryciu palety barw według standardu BT. 2020 oraz idealnym odwzorowaniem dynamiki obrazu. Dzięki temu obraz prezentuje perfekcyjnie pod każdym względem, i zasługuje na miano obrazu „kinowego”.

Ujęcie z filmu "Diuna" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Diuna” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *