LCD

Relacja z kalibracji nowego TCL C645 w Legnicy

Firma TCL co roku prezentuje światu rozmaity wachlarz telewizorów LCD. W tym sezonie, chiński producent zaprezentował nam 6 nowych modeli. Zaliczamy do nich dwa telewizory wyposażone w unowocześnione panele Mini LED oraz cztery modele QLED. Odbiornik TCL C645 jest reprezentantem kategorii QLED, którego poprzednicy cieszyli się ogromną popularnością wśród klientów. Zawdzięczały to głownie jakości obrazu jaką oferowały te telewizory w połączeniu z bardzo atrakcyjną ceną. A tym w większości nie mogła pochwalić się konkurencja na rynku.
TCL C645 wyposażony został w matrycę QLED VA z podświetlaniem Direct LED. Odznacza się ona wysokim współczynnikiem kontrastu, a co za tym idzie, głęboką czernią. Technologia QD (Quantum Dots) z drugiej strony zapewnia nam dobrze nasycone barwy, którymi nie mogą pochwalić się konwencjonalne odbiorniki LCD (podświetlone np. diodami WLED). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu powłoki mikroskopijnych kropek kwantowych, które poszerzają gamut wyświetlacza. Za centrum dowodzenia nowego modelu, tak jak u poprzedników, odpowiada system operacyjny Google TV w wersji 11. Zapewnia on dostęp do wszystkich ulubionych przez aplikacji i serwisów streamingowych. Do tego mamy także, wparcie dla treści HDR10+ i Dolby Vision, które na pewno zadowoli kinomaniaków. I to wszystko w cenie lekko powyżej 2600zł na premierze! Pozostaje nam teraz tylko sprawdzić jak omawiany model wypada podczas profesjonalnej kalibracji!

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej/naziemnej oraz sporadycznie z platformy YouTube. W związku z czym wybrany został podstawowy wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),

KALIBRACJA TRYBU POD TREŚĆI  SDR (4K, HD)

Telewizor zastaliśmy ustawiony na trybie obrazu „Film”, który wybrany został przez klienta jako najbardziej mu odpowiadający z trybów predefiniowanych. Klient chciał uzyskać bardziej naturalny obraz, ponieważ tryb „Standardowy” który ustawiany jest domyślnie, tego nie oferuje, ukazując obraz bardziej nienaturalnym. Jednak po mimo przełączenia trybu obrazu na „Film”, odczuwał on nadal kilka mankamentów. Głównie chodziło o „żółty obraz” oraz lekko wyblakłe barwy. Dlatego wykonaliśmy pomiary „przed kalibracją” omawianego trybu, ukazujące charakterystykę obrazu tego presetu.

Jak możemy zobaczyć powyżej, odczucia klienta co do obrazu, mają rzeczywiste odzwierciedlenie na wykresach. Balans bieli jest zbyt ciepły, przez zbyt dużą dominację koloru czerwonego i zielonego nad barwą niebieską, co powoduje właśnie zażółcenie bieli. Kolory na palecie barw schodzą się bardziej ku środkowi odchodząc od wyznaczonych miejsc, co oznacza że kolory są lekko niedosycone. Gamma z kolei jest zbyt wysoka, co powoduje, że obraz szczególnie w czerni jest zbyt ciemny, a więc trudno będzie nam dostrzec większość detali w ciemnych scenach filmu bądź serialu.

Ujęcie z filmu "Interstellar" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Interstellar” przed kalibracją

Ujęcie z serialu "Breaking Bad" przed kalibracją

Ujęcie z serialu „Breaking Bad” przed kalibracją

Patrząc na ujęcie powyżej, widzimy dokładnie opisane wcześniej problemy. W ciemnych scenach brakuje detali, ponieważ obraz jest za ciemny, zbyt ciepła temperatura barw sprawia, że obraz wydaje się żółty, a kolory są niedosycone, na czym cierpi dynamika obrazu.

Po prawidłowo wykonanej kalibracji obraz, który widzieliśmy wcześniej przeobraża się w naturalny i perfekcyjnie odwzorowany, tak jak powinien wyglądać pierwotnie. Balans bieli został wyrównany i sprowadzony do punktu bieli D65, dzięki 20 punktowej korekcji balansu bieli. Tak samo jak gamma, która została wyrównana do poziomu 2,35, dzięki czemu nie umknie nam już żaden detal. Skalibrowana przestrzeń barwna, idealnie pokrywa się z normami Rec. 709, dzięki czemu kolory stały się naturalne i dobrze odwzorowane. Poniżej zobaczyć możemy rezultaty kalibracji i można powiedzieć z czystym sumieniem, że trudno tutaj się do czegoś przyczepić.

Ujęcie z filmu "Interstellar" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Interstellar” po kalibracji

Ujęcie z serialu "Breaking Bad" po kalibracji

Ujęcie z serialu „Breaking Bad” po kalibracji

Na sam koniec kalibracji, klient otrzymał protokół kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne, które służą jako kopia zapasowa kalibracji w przypadku, gdy telewizor zostanie przywrócony do ustawień fabrycznych. Stanowi on także certyfikat prawidłowo przeprowadzonej usługi.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *