LED TV

Kalibracja Sony X90K w Zabrzu

Nowy model X90K to najnowszy telewizor z linii BRAVIA XR na 2022 rok japońskiego producenta, najnowszy model to następca znanego i bardzo popularnego modelu X90J, który zadebiutował na rynku w 2021 roku. Oba te modele zapracowały sobie na taką opinię, dzięki dostarczaniu klientom jakości obrazu oraz funkcjonalności, której nie powstydziłyby się telewizory z najwyższej półki. Najważniejsze cechy tegorocznej odsłony modelu X90K, to między innymi dobrze nam już znana jednostka super inteligentnego procesora obrazu “Cognitive Processor Triluminos Pro”, która odpowiadać, będzie za obróbkę sygnału wideo i audio. Model X90K w tym roku wyposażony został także w matrycę typu VA, która cechuje się wysokim kontrastem oraz głęboką czernią. Telewizor posiada też system wygaszania stref podświetlenia FALD (Full Array Local Dimming), dzięki któremu osiągniemy jeszcze głębszą czerń oraz większą jasność ekranu. Poza tym najnowszy model wyposażony jest także w HDMI 2.1 obsługujące funkcje ALLM i VRR oraz 120 Hz ekran, co pozwoli nam w pełni wykorzystać moc konsol nowej generacji, a dzięki wysokiemu odświeżaniu ekranu także zadowolić się szybkimi i dynamicznymi rozgrywkami sportowymi. A jak wypadnie omawiany model podczas kalibracji? Sprawdźmy to!

Relacja z kalibracji Sony X90K w Zabrzu – Jak następca popularnego modelu X90J, wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z telewizji naziemnej, oraz konsoli PS5. W związku z czym wybrany został podstawowy wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu z niskim input lagiem pod konsole 

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standardowy”, który jest domyślnym trybem obrazu „out of the box” w telewizorach japońskiego producenta. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Jak możemy zobaczyć tryb obrazu „Standardowy” nie jest trybem, który wiernie odwzoruje nam obraz. Widzimy tu mocny wystrzał koloru niebieskiego w balansie bieli (tzw. nadmierność światła niebieskiego), która powoduje zabarwienie odcieni szarości i bieli na kolor niebieski, słabe pokrycie palety barw względem norm Rec.709, oraz dużą utratę detali spowodowaną mocno wybitym parametrem „gamma”. Oglądanie profesjonalnie wyprodukowanych tytułów na takich ustawieniach obrazu, skutkować będzie przesyconym, nienaturalnym i ubogim w detale obrazem. Niektórzy nazywają nawet taki obraz „kiczowatym”. A przecież każdy film jest tworzony na podstawie zachowanych wcześniej norm. Więc aby osiągnąć obraz „taki jak widział go reżyser” należy poprawić wcześniej wymienione parametry.

Kadr z filmu YouTube "Ultimate Tour Around the World" przed kalibracją

Kadr z filmu YouTube „Ultimate Tour Around the World” przed kalibracją

Kadr z filmu YouTube "Ultimate Tour Around the World" przed kalibracją

Kadr z filmu YouTube „Ultimate Tour Around the World” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła idealnie i bezproblemowo. Na przełomie 2021/22 roku kalibrowaliśmy setki modeli X90J, które bardzo dobrze się kalibrowały oraz osiągały także dobre rezultaty końcowe. Po zakończonej kalibracji SDR widzimy ogromną poprawę względem trybu obrazu „Standardowy”. Składają się na to rzeczy takie jak: redukcja niebieskiego koloru w balansie bieli (redukcja światła niebieskiego), idealne pokrycie palety barw według standardu Rec.709 oraz wyprostowanie parametru „gamma” do poziomu 2,35. W rezultacie przekłada się nam to na idealne odwzorowanie barw, miły i bogaty w szczegóły obraz. Po kalibracji widzimy obraz „reżysersko” czyli dokładnie tak jakbyśmy stali na planie filmowym i widzieli to własnymi oczami. Jednym słowem najbardziej jakościowy obraz. Charakterystykę obrazu skalibrowanego przedstawimy poniżej:

Kadr z filmu YouTube "Ultimate Tour Around the World" po kalibracji

Kadr z filmu YouTube „Ultimate Tour Around the World” po kalibracji

Kadr z filmu YouTube "Ultimate Tour Around the World" po kalibracji

Kadr z filmu YouTube „Ultimate Tour Around the World” po kalibracji

KALIBRACJA TRYBU Z NISKIM INPUT LAGIEM POD KONSOLE 

Po zakończonej kalibracji trybu pod treści SDR zostaje nam tylko tryb pod konsole z niskim input lagiem. Klient ma włączony HDR w swojej konsoli i własnie ten zakres dynamiczny będziemy kalibrować. W przypadku kalibracji HDR, przed kalibracją sprawa ma się, prawie że identycznie jak w przypadku trybu pod treści SDR przed kalibracją. Czyli bardzo duże wybicie koloru niebieskiego w balansie bieli, słabe pokrycie palety barw (w przypadku HDR względem norm BT.2020). Wcześniej przy kalibracji treści SDR mieliśmy do czynienia z parametrem „gamma”, a w przypadku HDR zastępuje go wykres „EOTF” który odpowiada za tempo wzrostu jasności obrazu, a w tym przypadku jak możemy zobaczyć, rośnie ona zbyt szybko, co powoduje „przepalony”, lub często nazywany również „przejaskrawiony” obraz.

Ujęcie z gry "Horizon Forbidden West" przed kalibracją

Ujęcie z gry „Horizon Forbidden West” przed kalibracją

Po poprawnej kalibracji trybu pod konsole widzimy również ogromną poprawę względem fabrycznych ustawień obrazu. Czyli, zredukowany nadmiar niebieskiego koloru w balansie bieli, poprawne pokrycie barw, względem norm BT.2020 oraz poprawne oddanie dynamiki obrazu w czerni i bieli. Dzięki czemu otrzymujemy wysokiej jakości naturalny i miły dla oka obraz, co na pewno przyda się dla graczy podczas długich rozgrywek.

Ujęcie z gry "Horizon Forbidden West" po kalibracji

Ujęcie z gry „Horizon Forbidden West” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.