Mini LED

Kalibracja Samsunga Neo QLED QN95B w Łodzi

Samsung QN9B Neo QLED to najwyższej klasy telewizor LCD, koreańskiego giganta na 2022 rok. Model QN95B to następca równie popularnego i docenionego modelu QN95A z 2021 roku. Omawiany model, jest częścią linii telewizorów Neo QLED 2022, która łączą technologię QLED, czyli powłokę kropek kwantowych (Quantum Dots), z podświetleniem Mini LED, co pozwala na osiągnięcie wyższego poziomu jasności i dokładniejszą kontrolę lokalnych stref przyciemniania, dzięki czemu czerń w modelu QN95B jest naprawdę głęboka. W modelu QN95B zastosowano dodatkowo matrycę typu VA, która już sama w sobie daje wysoki kontrast oraz głęboką czerń. W najnowszym flagowcu koreańskiej marki nie zabrakło także udogodnień dla graczy i fanów sportu. A mowa tu o implementacji portów HDMI 2.1 (z obsługą VRR i ALLM) oraz 144 Hz matrycy, która otrzymała całe 24 Hz więcej, względem modelu QN95A, który posiadał 120 Hz panel. Wszystkie, aspekty tego telewizora sprawiają, że model QN95B to dobrze prezentujący się telewizor na 2022 rok. A jak najnowszy flagowiec Samsunga, sprawdzi się podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy to!

Relacja z kalibracji Samsunga Neo QLED QN95B w Łodzi – Jak nowy flagowiec Mini LED koreańskiego producenta, wypada podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie z platform streamingowych: Netflix, Disney+, HBO Max i Amazon Prime Video. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD),
  • Kalibrację trybu pod treści HDR10/HDR10+

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Standardowy”, który jest domyślnym tryb „out of the box” w telewizorach Samsunga. I tak jak już możemy się domyślić, tryb obrazu „Standardowy”, który bardzo dobrze znamy z innych modeli Samsunga, nie odda w pełni nam możliwości tego telewizora pod kątem jakości i wierności odwzorowania. Jest to spowodowane wieloma czynnikami, które negatywnie wpływają na obraz. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Widząc powyższe wykresy, widzimy typowy stan rzeczy, do którego przywykliśmy na przestrzeni lat. Fabryczne tryby obrazu mają to do siebie, że są one ustawione tak, aby obraz przyciągał wzrok na pułkach sklepowych i nie jest to „poprawne” przyciąganie wzroku. Na wykresach balansu bieli widzimy duże wybicie koloru niebieskiego,  przez co odcienie czerni i bieli wpadać nam będą w kolor niebieski, w rezultacie obraz będzie pracował na zimnej temperaturze barw, a obraz będzie zaniebieszczony. Kolory jak widzimy, również odbiegają od norm Rec. 709, przez co barwy wyświetlane przez telewizor, będą nienaturalnie przesycone, a dla niektórych będą mogły wydawać się „męczące”. Wybita „gamma” z kolei skutkować będzie utratą detali w czerni i bieli, czego absolutnie nie chcemy, ponieważ w naszym zamiarze jest dostrzeganie nawet najmniejszego detalu, który chciał nam pokazać reżyser. Podsumowując, profesjonalnie zmontowane produkcje, które będziemy chcieli obejrzeć na naszym nowym telewizorze, w tym przypadku nie będą odwzorowywać tego jak pierwotnie wyglądało to np. w kinie, bądź w studiu filmowym, a będzie to bardziej, przekłamana i podrobiona wersja oryginału.

Ujęcie z filmu YouTube "Ireland 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Ireland 4K” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "Ireland 4K" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „Ireland 4K” przed kalibracją

Kalibracja trybu pod treści SDR przebiegła gładko i bezproblemowo. Flagowe modele Samsunga cieszą się bardzo przyjemnym procesem kalibracji oraz bardzo dobrymi wynikami, co pokazują pomiary po kalibracji poniżej. Jak widzimy balans bieli po prawidłowo wykonanej kalibracji wygląda idealnie liniowo, nie ma tu żadnych wybić poszczególnych kolorów, dzięki czemu biel pozostaje biała, a czerń – czarna. Tak samo wygląda gamma, która została wyrównana do poziomu 2,35, przez co żaden detal w filmach i serialach nam już nie umknie, a kolory idealnie pokrywają się po kalibracji z paletą barw według normy Rec.709, dzięki czemu telewizor będzie idealnie odwzorowywał barwy. Finalnie otrzymujemy obraz, idealny pod każdym względem, którym nie pogardzi żaden fan kina

Ujęcie z filmu YouTube "Ireland 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Ireland 4K” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "Ireland 4K" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „Ireland 4K” po kalibracji

KALIBRACJA DLA TREŚCI HDR10/HDR10+

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR pozostaje nam tylko kalibracja trybu pod HDR. W przypadku fabrycznego trybu obrazu HDR, mamy tutaj prawie że podobne mankamenty, jak w przypadku SDR. Czyli, duży wystrzał niebieskiego koloru w balansie bieli, przez co obraz również będzie robił się nam niebieski. Kolory są przesycone i odbiegają on norm, do których chcemy wszystkie kolory (w przypadku kalibracji trybu pod HDR, kierujemy się normami BT. 2020). Wykres „krzywej EOTF”, który widzimy poniżej, jest odpowiednikiem wykresu „gamma” w trybie SDR i pokazuje on wzrost jasności obrazu. Jak widzimy rośnie ona zbyt gwałtownie, czego wynikiem jest „przejaskrawiony” obraz.

Ujęcie ze zwiastuna "4K HDR 5.1 IMAX | Avatar: The Way of Water ( 2022 )" przed kalibracją

Ujęcie ze zwiastuna „4K HDR 5.1 IMAX | Avatar: The Way of Water ( 2022 )” przed kalibracją

Dzięki poprawnie wykonanej kalibracji trybu pod treści HDR obraz prezentuje się idealnie, tak jak powinien. A wpływa na to prawidłowe pokrycie palety barw, według norm Rec.2020, zredukowanie nadmiaru niebieskiego koloru w balansie bieli oraz prawidłowe oddanie dynamiki obrazu w czerniach i bielach, po przez modelacje krzywej EOTF. Wykresy charakteryzujące obraz po kalibracji możemy zobaczyć poniżej:

Ujęcie ze zwiastuna "4K HDR 5.1 IMAX | Avatar: The Way of Water ( 2022 )" po kalibracji

Ujęcie ze zwiastuna „4K HDR 5.1 IMAX | Avatar: The Way of Water ( 2022 )” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony z efektów kalibracji. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu klient będzie w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *