OLED

Kalibracja nowego Philipsa OLED807 w Bielsku-Białej

Philips OLED 807 to najnowsza odsłona bardzo popularnej linii telewizorów OLED holenderskiego producenta. Na wstępie warto zaznaczyć, że model OLED807 został wyróżniony nagrodą EISA “BEST BUY OLED TV 2022-23″. Także możemy tutaj spodziewać się naprawdę dobrego obrazu. W najnowszym modelu OLED807 zastosowano nowy panel OLED EX, który zaoferować ma wyższą jasność szczytową w porównaniu z poprzednikiem. Kolejną nowością w tym modelu jest nowy procesor P5 szóstej generacji, który odpowiadać będzie nam za obróbkę  obrazu i audio, za pomocą sztucznej inteligencji. Oczywiście jak na prawdziwy telewizor segmentu premium przystało, wspiera on treści HDR10/HDR10+ i Dolby Vision. W modelu OLED807 nie zabrakło udogodnień dla graczy i fanów sportu. Mamy tu zaimplementowane porty HDMI 2.1 (z obsługą funkcji VRR, FreeSync Premium, Nvidia G-Sync i ALLM) oraz 120 Hz matrycę. A nas sam koniec warto zaznaczyć także obecność czterostronnego systemu oświetlenia Ambilight, który nada wieczornym seansom dodatkowych wrażeń. A jak nowy model holenderskiej marki sprawdzi się podczas profesjonalnej kalibracji? Sprawdźmy to!

Relacja z kalibracji Philipsa OLED807 u klienta z Bielsku-Białej – Jak wypada nowy OLED holenderskiego producenta, podczas profesjonalnej kalibracji?

Klient korzystał głównie platform streamingowych Netflix, Disney+ i HBO Max. W związku z czym wybrany został rozszerzony wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)
  • Kalibrację trybu pod treści HDR i Dolby Vision

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

Telewizor przed kalibracją pracował na trybie obrazu „Standard”, który jak wiemy z innych telewizorów Philips, jest domyślnym trybem obrazu. Jak możemy zobaczyć tryb obrazu „Standard” nie jest trybem, który wiernie odwzoruje nam obraz. Widzimy tu mocny wystrzał koloru niebieskiego w balansie bieli, co w rezultacie sprawia, że obraz robi się zimny i zaniebieszczony. Do tego dochodzą nienaturalnie przesycone barwy i słabe pokrycie palety barw względem norm Rec.709 oraz dużą ilość utraconych detali, przez wybity parametr „gamma”. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

Oglądając materiały na takich ustawieniach obrazu, jakie daje nam tryb fabryczny, nie ujrzymy pełnego potencjału tego telewizora. Obraz będzie zimny, męczący, kolory będą przesycone i źle odwzorowane (nienaturalne), a przez zabite detale w czerni i bieli, obraz będzie najprościej mówiąc ubogi.

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ALASKA" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ALASKA” przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ALASKA" przed kalibracją

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ALASKA” przed kalibracją

Po zakończonej kalibracji trybu pod SDR widzimy ogromną poprawę względem fabrycznego trybu obrazu. Obraz nie jest już zimny i niebieski, dzięki redukcji niebieskiego koloru w balansie bieli. Diametralnej zmianie uległy także kolory, które teraz są naturalne i perfekcyjnie odwzorowane, co przekłada się na idealnie pokrycie z normami Rec. 709. Na koniec wymodelowany został parametr „gamma” do targetu 2,35, przez co żaden detal w oglądanych przez nas treściach, już nam nie umknie. Pomiary po kalibracji prezentują się następująco:

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ALASKA" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ALASKA” po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube "FLYING OVER ALASKA" po kalibracji

Ujęcie z filmu YouTube „FLYING OVER ALASKA” po kalibracji

KALIBRACJA POD TREŚCI HDR I DOLBY VISION

Po zakończonej kalibracji trybu pod treści SDR przyszła pora na HDR i Dolby Vision. W przypadku kalibracji HDR sytuacja przed kalibracją ma się bardzo podobnie. Znowu widzimy duże wybicie niebieskiej barwy w balansie bieli,  słabe pokrycie palety barw (w przypadku HDR względem norm BT.2020) oraz słabe oddanie dynamiki obrazu, które na wykresach pokazuje nam wykres krzywej EOTF. Pokazuje on nam tempo wzrostu jasności obrazu na poszczególnych poziomach, a poprzez zbyt szybki zrost jasności, który zauważyć możemy na wykresie krzywej EOTF, obraz będzie przejaskrawiony, przez co dynamika obrazu będzie wyglądała źle.

Ujęcie z filmu "Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” po kalibracji

Po poprawnej kalibracji trybu pod HDR i Dolby Vision widzimy również ogromną poprawę względem fabrycznych ustawień obrazu. Czyli, zredukowany nadmiar niebieskiego koloru w balansie bieli, poprawne pokrycie barw, względem norm BT.2020 oraz poprawne oddanie dynamiki obrazu w czerni i bieli. W rezultacie otrzymujemy ponownie miły, naturalny i wysokiej jakości obraz, czyli dokładnie taki jaki możemy zobaczyć własnymi oczami lub określając inaczej, taki jak widział go reżyser.

Ujęcie z filmu "Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” przed kalibracją

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *