LCD

Kalibracja nowego modelu Philipsa PUS8518 w Sosnowcu

Holenderski producent co roku dostarcza na rynek nowe odbiorniki, które w większości z nich stają się później hitami sprzedażowymi. Jednym z takich modeli w 2022 roku był Philips PUS8517, który cieszył się ogromną popularnością na rynku w ubiegłym roku. Zawdzięczał to głównie bardzo atrakcyjnej cenie w połączeniu z dobrym jakościowo obrazem jak na telewizory średnio-półkowe. Model PUS8518 w porównaniu do swojego poprzednika został nieco odświeżony i ma na celu (podobnie jak poprzednik) podbić rynek w obecnym sezonie. Kalibrowany przez nas wariant charakteryzuje się matrycą typu VA z podświetlaniem Direct LED. W prawdzie bez lokalnego wygaszania, za to z wysokim kontrastem natywnym oraz jasnym i równomiernie doświetlonym obrazem.

To co wyróżnia ten model to zastosowane w nim diody PFS, które pokrywane są zaawansowanym luminoforem, pozwalającym na zreprodukowanie o wiele bardziej nasyconych kolorów niż zwykłe odbiorniki LCD/LED (wyposażone w diody WLED). Efekt jest porównywalny do kwantowych kropek. Na plus w tym modelu warto także zaznaczyć wsparcie dla technologii HDR10 i Dolby Vision, które dostarczą nam jeszcze bardziej jakościowy i realistyczny obraz. W modelu PUS8518 zastosowano nowy procesor P5 siódmej generacji, znany także z droższych modeli. Zastosowano w nim zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji, które odpowiadać będą za przetwarzania obrazu i audio w czasie rzeczywistym. Model PUS8518 działa na najnowszym systemie operacyjnym Google TV w wersji 12, dzięki któremu będziemy mieli łatwy i szybki dostęp do naszych ulubionych serwisów i aplikacji.

Ambilight to kolejna zaleta tego telewizora, przyciągająca rzesze fanów na całym świecie. Dzięki 3-stronnemu podświetleniu z tyłu telewizora, oglądanie staje się jeszcze bardziej fascynujące, ponieważ obraz przenosi się poza ramki ekranu, dając nam imponujący efekt immersyjnego obrazu. Po krótkim wstępie technicznym, pozostaje nam teraz tylko sprawdzić jak bohater dzisiejszego artykułu wypadnie podczas profesjonalnej kalibracji. 

Klient korzystał głównie z telewizji satelitarnej oraz odtwarzacza DVD. W związku z czym wybrany został podstawowy wariant kalibracji, który w tym przypadku zawiera:

  • Kalibrację trybu pod treści SDR (4K, HD)

KALIBRACJA POD TREŚCI SDR (HD/4K)

PRZED KALIBRAJCĄ

Telewizor zastaliśmy na ustawieniach trybu obrazu „Osobisty”, w którym klient zmienił parę aspektów. Charakterystykę tego trybu obrazu ukazują poniższe pomiary:

[metaslider id=6373]

Patrząc na wyżej ukazane wykresy zauważyć możemy że nie wygląda to zbyt dobrze. Dominujący niebieski kolor w balans bieli, sprawia że temperatura barw jest zbyt zimna i zaburza ona poprawne odwzorowanie kolorów jak i skali szarości, co łatwo zauważyć przez mocno zaniebieszczony obraz. Klient obniżył trochę nasycenie barw w ustawieniach, ponieważ wydawały się mu one zbyt agresywne. Patrząc na gamut widzimy, że nie udało mu się ich idealnie ustawić, ponieważ dalej mocno odchodzą od referencyjnych standardów Rec. 709. Dodatkowo zaobserwować możemy „wystrzeloną” gammę, która jest zbyt niska co powoduje duże uwypuklenie detali w czerni i utratę ich w bieli. Wszystko to składa się na po prostu źle odwzorowany obraz, który nijak ma się do prawdziwie naturalnego i dobrze obrazowanego. Poniżej kilka ujęć prezentujących obraz na takim ustawieniu:

Ujęcie z filmu "Ad Astra" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Ad Astra” przed kalibracją

Ujęcie z filmu "Ad Astra" przed kalibracją

Ujęcie z filmu „Ad Astra” przed kalibracją

PO KALIBRACJI

Po poprawnie przeprowadzonej kalibracji, od razu zobaczyć możemy że wcześniejsze mankamenty doskwierające temu wyświetlaczowi, całkowicie zniknęły. Poniżej wykresy ukazujące charakterystykę obrazu po kalibracji:

[metaslider id=6378]

Pierwszym krokiem do perfekcji było zredukowanie nadmiaru niebieskiego koloru balansie bieli, który powodował nienaturalne zaniebieszczenie i złe odwzorowanie temperatury barw. Balans bieli po skorygowaniu nie jest już zimny i niebieski, a został on wyrównany idealnie do punktu bieli D65, który gwarantuje nam miły dla oka obraz i naturalnie odwzorowaną biel i czerń. Kolejnym krokiem były kolory, które dzięki skalibrowanej przestrzeni barw stały się naturalne i idealnie odwzorowane względem standardów Rec. 709. Ostatnim elementem w naszej układance była gamma , która została wyrównana do poziomu 2,35. Zapewnia nam to poprawne oddanie dynamiki obrazu oraz zachowanie każdego detalu zarówno w bieli, jak i czerni. Efektem końcowym kalibracji  jest idealny obraz, który można porównać do referencyjnych monitorów używanych w profesjonalnych studiach filmowych.

Ujęcie z filmu "Ad Astra" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Ad Astra” po kalibracji

Ujęcie z filmu "Ad Astra" po kalibracji

Ujęcie z filmu „Ad Astra” po kalibracji

Klient tak jak wielu innych był bardzo zadowolony ze zmian, które nastąpiły w jego telewizorze. Tak jak każdy inny klient po zakończonym procesie ustawiania obrazu, otrzymał raport kalibracji, w którym spisane zostały wszystkie parametry kalibracyjne. Dzięki czemu będzie on w stanie przywrócić ustawienia kalibracyjne, gdyby telewizor został przywrócony do ustawień fabrycznych.

Zainteresowanych kalibracją zapraszam do zapoznania się z ofertą SkalibrujTV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *